Dato: 26/07/2018 - Skrevet af: Christina Løvfall
Alle dine webtekster har potentiel værdi – både i forhold til din placering på Google, men også i forhold til at få de besøgende på din side til at gennemføre et salg, tilmelde sig et nyhedsbrev eller hvilke former for konverteringer, du stræber efter.
Hvis du har mange sider på dit website kan det måske virke uoverskueligt. Derfor får du her 10 genveje til bedre webtekster – eller i hvert fald 10 ting, du bør starte med at få styr på.
1. Få de vigtigste ord i overskriften
Vi starter i toppen af din side. Det første, der skal fange brugerens interesse, er din overskrift. Så fortæl dem nu bare, hvad det handler om.
Sælger du børnetøj, bøger eller biler – uanset hvad så få det nævnt i overskriften. Og hvad er ellers vigtigt at få fortalt med den side, brugeren er landet på? Er det dine gode priser, høje serviceniveau eller er dine produkter af en særlig kvalitet?
I dag er webbrugerne hurtige til at klikke sig tilbage til søgeresultater, eller hvor de kom fra, hvis ikke de finder det, de ledte efter. Derfor skal du være endnu hurtigere til at fortælle, at de er landet det helt rigtige sted.
2. Hvem er ”man”?
Når overskriften er på plads, skal du have skabt en god relation til brugeren. Her er mit klare råd: Skriv direkte til din læser.
Vi danskere er blevet slemme til at smide det ’man’ eller det andet – både når vi taler, og når vi skriver. ’man’ er helt almindeligt og korrekt at bruge, når du skal generalisere. Men vi kommer i højere grad til at bruge det generaliserende ord i stedet for de meget personlige ’jeg’, ’vi’ og ’du’.
3. Skriv naturligt
Din tekst er nu blevet skrevet mere direkte til læser og ikke til et eller andet generelt ’man’. Nu skal vi så bare lige sikre os, at den også er til at læse for din målgruppe. Der tales enormt meget om SEO og søgeord, når snakken falder på webtekster.
Og ja, du skal naturligvis have dine søgeord in mente, når du skriver dine webtekster, men lad dem ikke styre dig helt. Brug dem som pejlemærker eller en tjekliste i forhold til det indhold, som du gerne vil omkring på den pågældende side.
Herefter skal du skrive naturligt, som skrev du teksten til eller snakkede med en kollega, din svigermor eller en kunde – ikke til en søgemaskine som Google.
4. Råb ’læs videre’ til brugeren
Når du skriver en hel masse tekst på din hjemmeside, er det forhåbentlig fordi, det hele er super relevant. Derfor vil du jo også gerne have brugeren til at læse afsnit tre og ikke bare stoppe ved overskriften. Hvordan får vi så folk til at læse videre?
Det handler om at pirre deres interesse og skabe blikfang. Rent tekstmæssigt er den nemmeste måde at skabe blikfang med fed.
Så del din tekst op i mindre og mere overkommelige bidder, og giv dem små overskrifter – som jeg har gjort her i den tekst, hvor du allerede er nået ned til punkt 4. De behøver ikke være i en større skrifttype, bare gør dem fede.
Heri skal du skrive, så brugeren ikke kunne drømme om at lukke siden, uden at få det sidste med. Hvad du helt præcist skal skrive her, afhænger enormt meget af din branche, men tænk rigtig gerne i retning af wow- eller åh nej-effekt eller guides med ord som ’der’ eller ’sådan’.
5. Lad læseren gribe til handling
Nu er du ved at være rigtig godt på vej til at inspirere og informere dine brugere. Men hvad hvis de allerede har besluttet sig for at tilmelde sig dit nyhedsbrev eller købe det omtalte produkt i webshoppen?
Skal de så læse hele din (ellers rigtig gode) tekst i gennem? Svaret er klart nej. Der er ingen grund til at trække tiden ud online. Som jeg har nævnt før, er brugerne hurtige til at klikke sig videre eller tilbage, og det skal du indrette din webtekst efter.
Så rådet her er simpelt: bryd din tekst op med Call-to-action. Lav links til produktet på webshoppen – eller måske endda en direkte læg i kurv-knap. Det samme gælder, hvis det er andre handlinger, du gerne vil opfordre brugerne til.
Vær ikke bange for at fortælle dem, hvad du gerne vil have dem til, eller hvad de kan få ud af at klikke sig videre.
6. Bryd igennem tekstmuren
Det er helt simpelt. For store tekstmængder fungerer som en mur for brugerne. Det bliver uoverskueligt. Så bryd teksten op i mindre afsnit. Lad dem maksimalt være fire linjer – og det er dine lange afsnit.
Resultatet er, at det bliver nemmere for brugeren, er skimme og dermed vurdere relevant. Husk, at din webtekst har kun effekt, hvis den bliver læst.
7. Need to know vs. Nice to know
Det punkt, vi er nået til nu, er et af de svære. Nu skal du have sorteret dit indhold i primært og sekundært indhold, altså hvad er need to know, og hvad er nice to know for din læser.
Det kan være en svær øvelse, men øvelse gør mester. Sørg for at have den vigtigste information, altså need to know, først i teksten, og lad derefter alt det ekstra blive tilføjet herefter. Måske efter din første call-to-action.
8. Få styr på grammatik og stavefejl
Det lyder simpelt, men i en travl hverdag er det ofte korrekturlæsningen, der bliver nedprioriteret. Du kan bare se hvor langt nede på min liste, den er endt. Det gør den dog ikke mindre vigtig.
Den type fejl, som ligger i kategorien her, er dem, som får en side til at fremstå uprofessionel, useriøs og sjusket. Så få lige læst jeres tekster igennem – spørg eventuelt en kollega, om de lige har 10 minutter. De behøver ikke være specielt tekstkyndige, men et par friske øjne gør altid godt.
9. Giv dem noget at kigge på
Nok om alle de linjer med bogstaver, kommaer og punktummer. Brugerne skal også have noget at kigge på.
Her er infografik blevet enormt populært. Få trukket de vigtigste fakta ud og sæt det flot op. Alt efter branche kan det være figurer, tegninger, grafer eller måske bare en tekstboks med punktopstilling.
Det tager selvfølgelig lige et par minutter mere, end bare at skrive det som tekst, men husk at du gør det for: overskueligheden, læsevenligheden og opmærksomheden.
10. Det er okay at give opgaven videre
Hvis jeg ikke allerede har fået slået en tyk streg under det, så lad mig gøre det nu: Dine webtekster er super vigtige, så gør dig umage og få dem til at sælge dit budskab.
Derfor er det helt i orden at give opgaven videre, hvis du ikke selv føler at tiden, kompetencerne eller den rette viden er til det.
Har I brug for hjælp med webteksterne? Så kontakt os endelig i Vestjysk Marketing. Vi giver gerne flere gode råd, som er specifikt rettet mod dit website. Ring til os på 97 32 01 08 eller send os en E-mail på info@vestjyskmarketing.dk.