Få konkrete tips til konverteringsoptimering

Få tilsendt vores whitepaper om konverteringsoptimering
"10 årsager til at din virksomheds hjemmeside ikke skaber leads!"

Gratis konverteringstips - tryk her

Apple fejer benene væk under Facebook med iOS14

Sådan minimerer du skaden på din Facebook annoncering

Her i starten af 2021 kommer Apple med en meget vigtig opdatering til iOS14. Opdateringen er næste og STORE skridt i retning af helt at undgå personspecifik sporing af brugerne. Vi kan lynhurtigt sammenkoge og sammenligne ændringen med de cookie-popups, som vi alle allerede kender alt for godt:

Efter opdateringen skal Apple’s brugere vælge om de overhovedet vil have, at Facebook (og andre) kigger dem over skulderen, mens de bruger deres app(s).

Som det er lige nu har Facebook valgt JA for dig, og du skal virkelig lede grundigt i indstillingerne for at kunne sige NEJ.

Sådan bliver det ikke fremover. På Apple’s mobile enheder.

Hvad betyder det for dig som Facebook annoncør?

Groft sagt:

  • Fald i konverteringer
  • Mindre målgrupper
  • Mindre præcis annoncering

 

Hvorfor, tænker du sikkert?

Fordi det antages, at 50 % af brugerne vil vælge sporingen fra. I forvejen står Apple’s enheder for i hvert fald 50 % af trafikken på de fleste hjemmesider i dag.

Det betyder, at 25 % af de data, som Facebook samler og bygger algoritmer, målgrupper og andet sjov på pludselig forsvinder.

Det resulterer i en kædereaktion. Facebook mister indsigt i bevægelsesmønstre og hændelser. I køb, henvendelser, læg i indkøbskurven, se på produkter, kategorier og meget mere, som foregår på din hjemmeside. Men det gør du også.

Dine kampagner vil performe ringere, fordi Facebook’s datagrundlag er væsentligt mindre end hvad de er vant til.

Facebook bliver også, af Apple, pålagt at forsinke data, for at minimere chancen for at koble køb, henvendelser og andet sammen med personspecifikke data. Så det bliver også meget sværere fra dag til dag at følge med i hvordan kampagnerne performer.

 

Hvordan fikser jeg det?

Det kan du ikke.

MEN: Du kan foretage nogle prioriteringsvalg, som Facebook allerede har klargjort til dig. På den måde gør du skaden så lille som muligt og det er helt klart noget du skal prioritere.

Du kan også ringe til os på 97 32 01 08.
- Så hjælper vi dig med trinene herunder og finder det bedste setup for dig og din forretning.

Facebook beder dig om at verificere din hjemmeside, så de har en officiel sammenkobling mellem domænet og din pixel.

 

Sådan verificerer du dit domæne i Business Manager

I din Business Manager kan du selv verificere dit domæne. Det er vigtigt for at kunne gå til næste trin, hvor du udvælger dine vigtigste hændelser i din pixel.

Gå til Brandsikkerhed -> Domæner. Indsæt dit domæne uden http:// eller https:// og tilføj det. Herefter skal du vælge selve verificeringsmetoden. Mange kender nok dette fra brugen af Google’s værktøjer. Du kan verificere med:

  • DNS verificering
  • Overførsel af HTML-fil
  • Meta-tag verificering

Se eksemplet herunder, hvor jeg har fremhævet meta-tag verificeringen, hvor du tilføjer et tag i toppen (headeren) af din hjemmeside til at indeholde et unikt ID. Herefter kan du klikke på "Verificer". Hvis du har gjort det rigtigt er dit domæne nu koblet til din Business Manager.

Hvis du er det mindste i tvivl om, hvordan du gør det, så ring til os på 97 32 01 08 og få hjælp med det samme.

Verificer dit domæne i Business Manager

fra Business Manager

 

Udvælg dine vigtigste hændelser

Facebook minimerer antallet af hændelser som de har indsigt på hver konto. Nærmere bestemt 8 hændelser, som du kan spore på i din annoncering. Udvælg dem nøje – evt. i samarbejde med dit bureau.

Se illustrationen fra herunder, som viser hvordan forskellen mellem ”Opt in” og ”Opt out”:

Opt in og out på Vestjysk Marketing.dk

Inspireret af "Jasper's Market" (Facebook)

 

One event to rule them all

De lægger også op til, at du udvælger én favorit. Én hændelse, som Facebook prioriterer ekstra for dig. Denne ”one event to rule them all”-hændelse vil blive registreret som at have konverteret, selvom sporing er valgt fra. Den vil bare ikke kunne kobles med nogle personspecifikke data.

Du kan læse mere om Facebook’s tiltag til dig her.

 

Og hvad gør jeg så?

Så slår du koldt vand i blodet. Når opdateringen kommer, vil du sandsynligvis se dine kampagners data opføre sig anderledes end de plejer. Det er okay. Mange kampagner vil sikkert stadig klare sig fint, men du må ikke forvente, at alt er som før.

Vi har forberedt os og står klar med sparring og assistance. Også til alternativer og hvordan du bruger Facebook’s annoncering bedst muligt fremadrettet.

Ring til os på 97 32 01 08 og book Facebook assistance.

Så hjælper vi dig igennem alle trinene og gør dig klar til ændringerne.