Dato: 15/11/2018 - Skrevet af: Christina Løvfall
Når vi taler web, er der efterhånden ingen vej uden om hverken Google eller søgemaskineoptimering (SEO). Og den form for optimering har enormt mange aspekter.
Overordnet kan vi inddele det i teknisk og sproglig. Alt efter hvor ferm du er til teknik og IT, kan det være en god idé at søge professionel hjælp til den tekniske del. På den sproglige side er der dog rigtig meget, du kan gøre selv – og et af de punkter tager vi fat på her.
Når du laver en søgning på Google – det kan være efter hvad som helst lige fra kaffemaskiner til børnetøj eller fra seo-eksperter til hundeluftere – hvordan vælger du så de links, du klikker på?
Mit gæt er, at du hurtigt skimmer de første fem eller otte resultater, da det er den typiske adfærd. Her læser du sidetitlerne og måske sidebeskrivelserne herunder. Sidetitlerne har altså afgørende betydning for din klikrate (Click Through Rate) og dermed for din placering på Google.
Det vigtigste ord
Når du skal skrive dine sidetitler, er der et par simple råd, du bør følge. Vigtigst af dem alle er nok: start med det mest væsentlige ord. Tag vores side om VækstAftaler på vestjyskmarketing.dk som eksempel. Her har vi lige netop placeret ordet VækstAftale som det første i titlen og først herefter et par stikord om, at det selvfølgelig er for at vækste din forretning gennem det, vi gør bedst:
Det næste du skal være opmærksom på med din sidetitel er længden. Det er svært at sige helt præcist, hvor mange ord eller tegn den skal være – Google regner nemlig i pixels. Men en god hovedregel er at holde den inden for 30-60 tegn. Hvis du vil nørde lidt mere i det med sidetitlernes længde kan du finde diverse værktøjer til kontrollere netop længden ved at lave en hurtig Googlesøgning på ’meta-tjekker’.
Vælg de rigtige ord
Nu har vi de vigtigste ting på plads; alt det du skal huske at have med. Nu kan vi tage skridtet videre til det, du skal undgå og udelade. Først og fremmest skal du undgå gentagelser i din sidetitel og beskrivelse. Du har ikke mange ord at gøre godt med, så hvorfor spilde pladsen på det samme ord. Sørg derimod for at få brugt både ental og flertal, hvis det giver mening. Synonymer og relaterede ord kan også hjælpe dig til at få en mere rammende tekst uden gentagelser.
Endnu en ting, som du bør undgå, er at spilde pladsen i din sidetitel på dit firmanavn. Det står garanteret allerede i linket, eller måske nævner du det i din sidebeskrivelse, som du kan se, at vi har gjort i eksemplet ovenfor. Der er selvfølgelig sider, hvor det helt naturligt giver mening: om os, privatlivspolitik, handelsbetingelser, kontakt osv. Altså sider, hvor brugerne ofte vil søge på ’søgeord + brand’.
Derudover bør du overveje hvilke ord, brugerne søger på. Det er jo de ord, som skal lede dem til din sidetitel. Pas derfor på med ord som ’her’ og ’er’ i din titel. Det er ikke dem, vi søger på. Som du kan se i eksemplet fra siden om vores VækstAftaler har vi prioriteret søgeordene i sidetitlen med ’Vækst’, ’webløsninger’, ’markedsføring’ og ’online’. Så sæt dig i brugernes sted – hvad skal de lede efter for at finde dig?
Og så lige et sidste huskeråd i undgå-kategorien: Ingen af dine sidetitler må være ens. Den logiske konklusion, som sandsynligvis også er den Google, vil drage er, at ens sidetitler må være lig med ens indhold.
Din sidebeskrivelse, også kendt som meta description, er vigtig i forhold til Google og søgeord, men I høj grad også direkte i forhold til brugerne og deres klik. Brugerne er de potentielle kunder, og din fornemmeste opgave med sidebeskrivelsen er, at sælge din vare, service eller budskab.
Du kan ikke styre din placering på Google blot med en god sidebeskrivelse. Men det kan de klik, som en fantastisk sidebeskrivelse kaster af sig derimod. Derfor er sidebeskrivelsen en vigtig tilføjelse til sidetitlen.
Det er på disse få linjer, du skal forklare, hvad den besøgende på din hjemmeside skal forvente, altså hvad handler netop denne side om.
Igen har det et formål overfor både Google som søgemaskine og din potentielle kunde. Google viser din sidebeskrivelse, og markerer dine søgeord, hvis de indgår. Det er den tekst, som skal få brugeren til at klikke. Men du må ikke love noget, du ikke kan holde - Få så kommmer brugerne straks tilbage til søgeresultatet, og det er ikke et godt signal til Google. Derfor skal du helst undgå en eller anden standardtekst, som kan tildeles alle dine sider.
Hvis du ikke skriver den, vælger Google noget forholdsvis tilfældigt indhold – OK måske ikke helt tilfældigt. De prøver selvfølgelig at finde noget indhold på siden som matcher søgningen, men du kan også risikere, at de bare finder din cookie-tilladelse.
Målret dine beskrivelser til Google
Din sidebeskrivelse skal skrives med den rette balance mellem tekst og søgeord. Du må altså ikke bare drysse en masse af dine bedste søgeord ud. Det skal give mening. Det burde ikke være en stor øvelse, men alligevel er det vigtigt at huske, selvom du i høj grad skriver den til Googles søgerobot.
Selvom du skriver i tekst, så husk alligevel på dine søgeord. Google forsøger på bedste vis at matche søgninger med beskrivelser. Det betyder, at finder søgemaskinen et match, så markeres det med fed. Der kunne næsten lige så godt skrives ”HALLO! VI FANDT DET, DU SØGTE PÅ!”.
Lad os lige samle op på de vigtigste råd:
Vil du gerne vide mere om, hvordan din hjemmeside kan forbedre sin placering på Google?
Så er du mere end velkommen til at kontakte Vestjysk Marketing. Her er vi altid klar til en snak om de muligheder, der vil gavne din virksomhed. Vi har stor erfaring med SEO, og vi ser frem til at høre fra dig.