Få konkrete tips til konverteringsoptimering

Få tilsendt vores whitepaper om konverteringsoptimering
"10 årsager til at din virksomheds hjemmeside ikke skaber leads!"

Gratis konverteringstips - tryk her

Facebook Retargeting Guide

Skrevet af: Kenneth Sangill

På Facebook er der mulighed for at indsætte dynamisk indhold i deres galleriannoncer. Formålet var at gøre det nemt og overskueligt for annoncører, at lave dynamiske reklamer. 

Fra 2015 til dags dato, har der været en dramatisk udvikling i Facebook og dynamiske produktkataloger. En ud af mange annonceformater, som meget vel kan anses som værende en seperat diciplin af annoncering på Facebook. 

Du har uden tvivl lagt mærke til reklamerne i din nyhedsstrøm. I 2015 så de sådan her ud.

Facebook-retargeting

 

Idag har de gennemgået et par forbedringer, og du kan her se det illustreret på den mobile platform. 

 

Dynamic-product-ad

 

Tjen og spar penge på Facebook Retargeting

Disse dynamiske reklamer er kun tilgængelige direkte fra Facebooks eget annoncesystem. Der er ikke udmeldt fra Facebook, at dette nogensinde bliver tilgængeligt for tredjeparter, mit gæt er at det aldrig gør. 

Dette kan dog være en god ting! Tredjeparter tager som ofte en rigtig stor bid af den profit, de laver af mersalg. Dette undgår du fuldstændigt ved at sætte det hele op selv, og når det først er gjort, så vil Facebook automatisk reklamere med dynamiske annoncer til dine kunder. 

Ikke nok med du altså sparer penge ved at gøre det selv, du tjener også flere! Den nye reklametype ser nemlig ud til at give de fleste virksomhedsejere dollartegn i øjnene, Facebook selv har en udtalelse der lyder: 

“Dynamic product ads helps us connect our large product catalog to each unique shopper with relevant and timely product ads. We're seeing strong results, including a 34% increase in click through rate and a 38% reduction in cost per purchase” 

 

Hos Vestjysk Marketing hjælper vi jer gerne godt fra land, når I skal erobre nye digitale territorier.

Læs mere om mulighederne for online markedsføring her.

 

Inden du går i gang med Facebook Retargeting

Når du er nået hertil har du måske indset, at det var værd at give Facebook produkt katalog en chance, men hvordan gør jeg? Det er vigtigt at forstå at disse reklamer fungerer således:

Kunde besøger X indhold på din side, dette udløser et signal til Facebook om, hvilket indhold kunden har set på din hjemmeside vha. en Pixel.

Ved hjælp af den indsamlede data serverer Facebook annoncer til din pre-definerede målgruppe, ud fra den skabelon du har opstillet til dit produkt katalog. 

Kunden får nu vist sin helt personlige annonce ud fra, hvad personen har besøgt på din hjemmeside. Kunden kan klikke sig direkte ind på hvert produkt eller indhold, du har i annoncen.
Hvis dette lyder interessant for dig, og du er parat til at hoppe med på vognen, så kan jeg allerede nu afsløre, at du får brug for en teknikker til at komme helskindet igennem, men slemmere er det altså heller ikke.

Du kan læse guiden til at komme i gang her: 

https://www.facebook.com/business/a/online-sales/dynamic-product-ads

Hvis du, som de fleste andre på nettet, i øjeblikket finder det besværligt at finde hoved og hale i processen vil jeg her give dig en “step by step” guide til hvad du gør.

 

Guide til opsætningen af Facebook Retargeting

Opsætning af katalog

Først skal vi have opsat et katalog, så Facebook har noget at slå op i. Uanset om du har en webshop hvor du sælger produkter, eller om du leverer en form for service, skal vi altså have lavet et sted hvor Facebook kan slå op. 

Det sker via et simpelt tekstdokument, kaldet et “feed”, der er bygget op lidt efter samme princip som et excel ark. Denne fil kan du skrive selv, eller få din tekniske samarbejdspartner til at generere automatisk ud fra dit site. Jeg vil klart anbefale, at du får en udvikler til at generere et automatisk feed, og holder denne opdateret gennem et cron-job. Annoncerer du allerede vha. AdWords og har opsat en Google Shopping kampagne, så er halvdelen af arbejdet udført. Du kan nemlig sagtens bruge samme feed til Facebook. 

Formattet på denne fil kan findes her: 

https://developers.facebook.com/docs/marketing-api/dynamic-product-ads/product-catalog

Når du har dit katalog/feed ved hånden er du klar til at gå igang med opsætningen:

Besøg:  https://business.facebook.com/?business_id=1593289070955551
Tryk på Business Manager menuen øverst i venstre hjørne.
Tryk på “Product catalogs” - finder du under aktiver
Tryk på "Productfeeds"
Tryk på “Tilføj produktfeed”
Udfyld som anvist, og klik derefter på “Tilføj produktfeed”
Udfyld check boksen om at koble et pixel op, og skriv det pixel ID ned.
Giv dit feed et navn, og angiv sti til din fil, enten på serveren, eller på din computer.
Afslut med “Schedule upload”
Dit katalog vil nu blive genereret af Facebook, dette kan tage fra få minutter til nogle timer alt efter størrelse.

 

Opsætning af pixels

Så skal vi have sat din hjemmeside op til at sende signalet til Facebook om at kunden har set X på sit site. Dette gøres som sagt via et pixel, det er en lille kode der skal indsættes på de sider du ønsker skal udløse at du vil reklamere til kunden. Jeg vil gå ud fra at du allerede har opsat et standard Facebook pixel, og at denne fungerer korrekt. 

Følgende kode indsættes på produkt/service sider:

<script>


fbq('track', 'ViewContent', {
content_ids: ['%PRODUKTID%'],
content_type: 'product'
value: %PRIS%,
currency: '%VALUTA%'
});

</script> 

Det kan virke meget teknisk, men det er det slet ikke. Det eneste du skal forholde dig til er at “%PRODUCTID%“, "%PRIS%" og "%VALUTA%" skal erstattes dynamisk af det angivet til produktet eller din service i dit katalog. Alle webshop systemer kan med lethed klare dette, da de dynamisk bliver genereret for at vise indholdet på din side. Så det er blot sørge for, at dit Facebook hændelse har samme værdier lagt til sig. 

Udover dette kræver Facebook også at man sender dem en hændelse, når der lægges i kurv og købes. Det er næsten samme kode der skal køres som punk 2.1, der skal blot rettes en smule som anvist her: https://developers.facebook.com/docs/marketing-api/dynamic-product-ads/product-audiences/v2.3#setuppixel

 

Opsætning af dynamiske annoncer

Jeg har valgt at dette punkt forklares via en video da det kan virke som en anstændig proces hvis skrevet i punktform, i virkeligheden er det hurtigt overstået.

For simpelhedens skyld tager jeg udgangspunkt i en annonce der skal kører hos alle der har besøgt os på Trendhim.dk og set et produkt. Jeg vil vise de produkter den besøgende har kigget på i annoncen.

Power editor: https://business.facebook.com/ads/manage/powereditor

 

Nu kører Facebook Retargeting annoncerne

Med lidt stædighed skulle du nu gerne reklamere med dynamisk indhold til dine besøgende via Facebook. Hvis ikke, så kan i altid ringe til Vestjysk Marketing på 97 32 01 08.

Det kan betale sig at være tålmodig med at få opsætningen og annoncerne til at køre, efter lidt fintuning vil din nye produktkatalog generere salg helt automatisk. 

Jeg håber du/i har nydt at læse med! 

Læs mere om vores kompetencer inden for digital marketing