Få konkrete tips til konverteringsoptimering

Få tilsendt vores whitepaper om konverteringsoptimering
"10 årsager til at din virksomheds hjemmeside ikke skaber leads!"

Gratis konverteringstips - tryk her

Fra blank skærm til færdig tekst

At skrive tekster er et håndværk, du også kan mestre. Det kræver øvelse, en klar strategi og de rigtige værktøjer. Sidstnævnte får du et par stykker af lige her.

21. august 2020. Skrevet af: Christina Løvfall Hansen

Vil du hellere slippe helt for skrivearbejdet?

Book en tekstforfatter i dag

 

Lad vinklen være dit kompas

Én ting vil jeg dog råde dig til at have styr på fra starten. Hvad er din vinkel og dit formål?

Din vinkel er tekstens fundament. Den skal være solid og gennemtænkt som et hus, så den kan bære resten af teksten. Er din vinkel for uskarp, bliver huset skævt helt op til taget.

Hvordan finder jeg min vinkel?

Start med at skrive din vinkel ned. Det tvinger dig selv til at blive konkret. Start med ”Jeg vil fortælle, at…” Sætningen er bare til dig selv, ikke din modtager, men den skal stadig stå knivskarp.

USKARP VINKEL: Jeg vil fortælle, hvordan man skriver en tekst.

SKARP VINKEL: Jeg vil præsentere 8 konkrete værktøjer til at planlægge og skrive en bedre webtekst.

 

Brug dine skarpe tekster til at skabe leads

Læs mere om inbound marketing

 

Skriv, (næsten) som du taler

Hver gang vi åbner munden, kommer der fortællinger ud. Når vi taler, er det aktivt og konkret. Det skal din tekst også være.

Vi vil sjældent sige: Skrivningen af blogindlægget er fuldført.

Vi siger: Jeg har skrevet blogindlægget.

Der findes naturligvis tekster, som kræver en vis grad af seriøsitet og formalitet. Ofte kommer du dog alligevel langt med den aktive og konkrete tilgang.

Historiefortælling er nemlig vores måde at forstå verden på. Det kan være alt fra it-systemer til rejseberetninger. I en historie er der altid nogen, som gør noget.

Så fortæl altid hvem, der gør hvad. Det gør din tekst nemmere at læse og forstå.

 

Spar på tillægsordene og skru op for de præcise navneord

Når vi skal beskrive et produkt, en oplevelse eller en service ender mange i klassiske fælder med tomme tillægsord. En smuk solnedgang, en hyggelig by eller lignende. Men hvad ligger der egentlig i smuk og hyggelig? Og er det nødvendigvis det samme for afsender og modtager? Nej, ikke nødvendigvis.

Derfor skal du i stedet skrue op for de præcise navneord – og du må selvfølgelig stadig godt bruge tillægsord, hvis de forklarer og beskriver.

Lad mig komme med et par eksempler på navneord, der nemt kan præciseres:

By: Bjergby, storby, landsby, Ringkøbing.

Bil: Sportsvogn, lastbil, stationcar, børnecontainer.

Natur: Bøgeskov, sandstrand, skovsø, blomstermark.

Digital marketing: Facebookannoncering, e-mail marketing, søgemaskineoptimering, linkbuilding.

 

Sæt liv i udsagnsordene

Det er dine udsagnsord, som skaber handlingen i din historie. Derfor er det også her, at du skal arbejde for virkelig at live teksten op.

Det kan være fint at vide, at manden går, eller at bilen kører – men hvordan? Trasker, jokker eller lister manden? Og bilen kan ræse, flyve gennem svinget, liste eller trille. Den tekst, du er ved at skrive, kan også både studeres, sluges og gennemtygges i stedet for bare at blive læst.

Det kan være svært altid at opdage, når dine udsagnsord mister livet midt i skriveriet. Så gør det eventuelt til en del af redigeringsfasen.

 

Billeder er lim til hjernen

Punktet her gælder naturligvis dine visuelle virkemidler. Kan du vise det produkt eller sted, som din tekst handler om? Eller har du en masse tal, der kan gøres overskuelige i en infographic?

Men det handler også om sproglige billeder.

Du kender det helt sikkert, hvis du har børn. Alt skal sammenlignes. Det fremmede skal holdes op mod det kendte, for at forstå verden. Det samme gælder din tekst. Så slip kreativiteten løs og skab billeder, som brænder sig fast hos din modtager.

Grønland indeholder så meget vand, at det svarer til en isterning, der er 500 km bred, 500 km lang og 500 km dyb (I må ikke holde mig op på tallene. Det er bare et eksempel :) ).

Eller

Finansloven kan sammenlignes med stort husholdningsbudget med opsparing, billån, gaver og klimarenovering af huset.

 

Brug eksempler

Udover visuelle virkemidler og sproglige billeder kan noget så simpelt, som et eksempel også gøre en forskel for din læser. Eksemplerne skal gøre det teoretiske og abstrakte mere konkret og forståeligt. Det er med eksemplerne, at du kan skrive dig helt ind i din læsers kontekst.

Brug eksempler til at forklare din modtager, hvorfor de skal vælge dit produkt. Alt efter emne og målgruppe kan dine eksempler være mere rammende end andre.

Lad os sige, at din målgruppe udelukkende er mødre til børn, der stadig sover middagslur. Så har du en kontekst uanset dit produkt:

  • Køb den støjsvage støvsuger, så du ikke vækker barnet.
  • Vælg ferielejligheden med terrasse, så du har en plads til barnevognen.
  • Dagens vandretur i Mols Bjerge kan deles i to, så hele familien kan få et hvil midt på dagen.

 

Fold sammensatte ord ud

Vil du gerne gøre din tekst lettere at læse? Så er første skridt at skille dig af med en god portion sammensatte ord.

Når vi læser, ser vi faktisk kun de første par bogstaver og gætter derefter ordet. Sammensatte ord kan dog være lidt drilske. De skal nemlig ofte forstås bagfra. Lad os tage et par eksempler:

Facebookannonceringsplan > Plan over annoncering på Facebook

Genetableringsaftale > Aftale om at etablere igen

Budgetteringsforslag > Forslag om fordeling af budget

Som du kan se, bliver alle tre ord langt simplere. Så selvom vi har for vane at tillægge sammensatte ord højere værdi, fordi de måske virker mere prangende, skal det være slut. Der er ingen grund til at puste sproget op og gøre det svært at læse.

 

Del skriveprocessen op

Har du et overblik, inden du går i gang? Eller skriver du dig frem til budskaber og pointer? Det ene er ikke mere rigtigt end det andet. Så gør det, der passer bedst til dig – MEN! Hold dig til én opgave ad gangen. Det vil sige:

Tænk, når du tænker.

Skriv, når du skriver.

Rediger, når du redigerer.

Hvis du blander dem sammen, bliver det noget rod. Så længe de tre faser holdes adskilt, er rækkefølgen op til dig. Måske skal nogle endda gentages, så dit skrivemønster hedder:

Tænk, når du tænker.

Skriv, når du skriver.

Tænk, når du tænker.

Skriv, når du skriver.

Rediger, når du redigerer.

 

Skal vi gøre arbejdet for dig?

Hos Vestjysk Marketing er vi klar til at trække i læsebrillen og gå dine webtekster efter i sømmene. Kontakt vores digitale marketingchef Ole Stampe Larsen på 69 14 86 50 eller ole@vestjyskmarketing.dk. Så sætter han gerne vores tekstforfatter på opgaven.

 

Kontakt os i dag