Få konkrete tips til konverteringsoptimering

Få tilsendt vores whitepaper om konverteringsoptimering
"10 årsager til at din virksomheds hjemmeside ikke skaber leads!"

Gratis konverteringstips - tryk her

Hvad er Pinterest? Og hvordan skal du bruge det?

Pinterest-tablet

Sæt gang i din virksomheds trafik og SEO

Jeg giver overblikket over mulighederne for virksomheder på Pinterest.

Pinterest, du har med alt sandsynlighed hørt navnet før. Pinterest er et socialt medie med fokus på billeder og video.

Læs mere om videoannoncering her 

Billederne organiseres i ”boards” eller groft oversat, opslagstavler. Brugere kan dele, like eller kommentere på Pins, som inspirerer eller repræsentere interesser. 
Ligesom på andre sociale medier kan man ”follow” brugere, virksomheder, brands eller individuelle ”boards”.

Hvad bruger man Pinterest til?

Brugeren kan pinne interessante ting fra nettet på sine boards, eksempelvis et billede af drømme rejsen. Billedet postes med en lille tekst og et link til det websted indholdet ligger på. Derved kan man gemme billeder eller videoer til senere brug og dele fundet med sine followers. Brugere kan se hvad alle andre har sat en pin i, indenfor forskellige kategorier. Derfor er Pinterest fantastisk brugbar til at samle inspiration til ferien, brylluppet eller aftensmaden.

Hvor stort er Pinterest?

Pinterest blev etableret tilbage i 2010 og siden er det gået stærkt. I dag er der mere end 400 mio. brugere på verdensplan, og i Danmark har Pinterest ca. 1 mio. brugere. Heraf er ca. 250.000 dagligt aktive i Danmark. 

Skal vores virksomhed være på pinterest?

Ikke alle virksomheder skal være på Pinterest. For nogle giver det simpelthen ikke mening, andre har manglende ressourcer til det i virksomheden. Alle virksomheder bør sætte sig ind i mulighederne og vurdere, om det giver mening for forretningen og væsentligst af alt, brugerne.

Hos Vestjysk Marketing hjælper vi jer gerne godt fra land, når I skal erobre nye digitale territorier.

Læs mere om mulighederne for online markedsføring her

Effektiv brug af Pinterest som virksomhed?

Det gode eksempel
Tøjfirmaet ASOS har forskellige ”boards” såsom ”ASOS <3s Christmas” og ” Military: A/W'12 Trend Guide” hvilke fungerer som inspiration til deres kollektioner. De har stor succes og der bliver ”Repinned” langt mere end de selv pinner. ASOS udnytter dog ikke fuldt muligheden for at vise eller linke til deres produkter.

Markedsføring på pinterest kort og enkelt: Pin eller få Repin’s.
Begge er vigtige for at skabe en viral effekt af sine Pins ligesom ASOS og skabe værdifuld referal trafik til din hjemmeside eller webshop. Så når din virksomhed bevæger sig ud på Pinterest bør i forholde jer til de følgende 2 punkter.

1. Lav en strategi
Som virksomhed bør man overveje: Hvad skal vi gøre for at engagere vores brugere og hvad giver mest værdi for dem? 
Sæt et mål for din markedsføring på Pinterest. Meget konkret for Followers, Repins, Likes og kommentarer.

2. Skab værdifulde Pins
Når I har styr på strategien, skal de interessante Pins organiseres og præsenteres i boards. Boards kan målrettes brugerne ved brug af Pinterest kategorier. Det værdifulde indhold tiltrækker followers og opfordre til at de Repin’er, liker og kommenterer. 
Det er særlig effektiv markedsføring at blive ”Repinned”, så har en Pin langt større rækkevide.

Demografien
Der har tidligere været en stor overfordeling af kvinder, men tendensen er at demografien udlignes til en lille overrepræsentation af kvinder. Pinterest er derfor en særlig god trafik kilde for opskrift-hjemmesider og tøjmærker, men der er plads til alle inspirerende og interessante pins.

Muligheder i rejsebranchen

For rejsebranchen er det en gylden mulighed. De smukke billeder fra lækre rejsemål har stor pinne-værdi. Det er specielt værdifuldt, hvis man appellere til brugerens fantasi og fremhæver en stemning, så de virkelig kan forestille sig, at være der de drømmer om. Vores undersøgelser viser desuden, at det hovedsageligt er kvinder som tager beslutningen om køb af rejser.

Selv om Pinterest stadig ikke har så enorm rækkevide i Danmark, som i udlandet, forventer flere eksperter mediet også vil blive stort i Danmark. User adoption er stadig i sin tidlige stadier, men den gode nyhed er, at konkurrencen også er begrænset. Det kan hurtigt ses hvis man søger på ”rejse” i forskellige former. Som med andre sociale medier er first mover status enormt fordelagtig, da det udgør en fantastisk mulighed for at skabe en ”voldgrav” omkring sin forretning i form af inbound marketing.

Læs mere om vores brancheløsninger

Kom godt i gang med Pinterest

Her kommer så den praktiske tjekliste til at kickstarte din SEO og trafik:

- Skab en profil. Som på facebook kan man både oprette en personlig og en virksomhedsprofil.
- Sæt en plugin i din browser, så du nemt kan pinne.
- Tilføj Pin-it knapper på din hjemmeside eller webshop, så besøgende nemt kan pinne dit indhold og give dig trafik.
- Hent Pinterest til din mobil eller tablet. Der er apps til både iphone, ipad og adroid.
- Der kommer løbende nye tilføjelser, apps og funktioner, så hold lidt øje.

Copyright på Pinterest
Pinterests formål er, at dele billeder og links og derfor opstår der naturligvis et problem omkring ophavsrettigheder. Det er et essentielt aspekt i forhold til brugen af Pinterest. Vil du vide mere omkring Copyright, kan du læse om ophavsrettigheder på Pinterest i denne artikel.
Hvad med mine ophavsrettigheder? Det er muligt, at ligge en stump kode på sit website, som fratager brugerne muligheden for at ”pinne” indholdet. Men, men, men, hvorfor sige nej til relevant trafik, hvis det ikke er absolut nødvendigt.

Har I brug for hjælp til at kommer i gang med Pinterest? Giv os et ring på 97 32 01 08 eller skriv til os på info@vestjyskmarketing.dk.