Få konkrete tips til konverteringsoptimering

Få tilsendt vores whitepaper om konverteringsoptimering
"10 årsager til at din virksomheds hjemmeside ikke skaber leads!"

Gratis konverteringstips - tryk her

Lav værdiskabende kampagner med de rigtige segmenter

Husker du at bruge data og segmentering i din digitale markedsføring? Det kan lyde koldt og kedeligt – for hvor blev kreativiteten af? Men der sker altså noget, når du begynder at lære af din egen indsats, når du begynder at lære din målgruppe at kende, og når du målretter din markedsføring.

15. december 2019. Skrevet af: Christina Løvfall

Segmentering er vejen til succes i digital marketing – hvis du bruger det rigtigt.

Hvad er segmentering?

Lad os lige tage et skridt tilbage. For hvad er segmentering egentligt?

Segmentering handler helt simpelt om at inddele din målgruppe og dine modtagere i mindre grupper. Det gælder både for e-mails, annoncering og alle dine andre markedsføringstiltag. Når du inddeler dine modtagere, skal det gøres efter data. Herefter kan du så målrette dine budskaber til den enkelte gruppe. Nogle gange er det måske heller ikke hele din målgruppe, der skal eksponeres. Du får lige et par eksempler:

  • Du kan ekskludere alle dine mandlige modtagere, hvis du vil sælge sommerkjoler.
  • Du kan inkludere alle dine modtagere med børn, når det handler om en ny type sutteflasker.
  • Du kan tilføje lokalt indhold baseret på dine gruppers geografi. Fx rutevejledning til deres nærmeste butik.

Segmentering handler om at bruge dit markedsføringsbudget rigtigt. På den måde får du mere for pengene og dine modtagere får relevant og målrettet kommunikation.

 

Segmentering i e-mail marketing

 

Sådan kommer du i gang

For at kunne segmentere har du brug for data. Det kan være:

  • seneste købsdato,
  • fødselsdato,
  • åbningsrate
  • eller by.

Find ud af hvilke data, der er relevant for din markedsføring og indhent dem, du mangler. Nogle data kan helt sikkert hentes i jeres salgssystemer og andre data, skal du have direkte fra modtagerne.

Send eksempelvis en e-mail ud til din liste, hvor du skriver, at du gerne vil lære dem bedre at kende. Lad dem kende dit mål om at sende mere relevante e-mails, og få dem til at opdatere deres profil.

Skal du bruge segmenter i e-mail marketing?

Lad os lave et tjek af dine e-mails

 

10 populære segmenter

Hos Vestjysk Marketing vil vi gerne hjælpe dig godt i gang. Derfor har vi samlet en liste med 10 populære segmenter, som måske også er relevante for din virksomhed. Kig listen igennem og lad dig inspirere.

Segment 1: Åbnere / ikke-åbnere

Et af de nemmeste steder at starte er i de data, du allerede har. Det kan eksempelvis være åbnere og ikke-åbnere af dine nyhedsbreve. Lav eventuelt to versioner af dine nyhedsbreve og send dem baseret på dine modtageres historik. Måske skal du ændre taktik i forhold til emnefeltet for ikke-åbnere.

Du kan også overveje, om det overhovedet er tiden værd at sende e-mails til ikke-åbnerne. Hvis du ikke kan ’genaktivere’ dine modtagere, er det tid til at fjerne dem fra listen.

Data: Åbningsrate og oprettelsesdato.

Lav gerne variationer som nedenstående:

  • Har været oprettet i mere end 90 dage og har en åbningsrate på 0 %
  • Har været oprettet i mere end 30 dage og har en åbningsrate på 20 %

 

Segment 2: Mænd og kvinder

Det er ingen hemmelighed, at nogle budskaber passer bedre til kvinder og andre til mænd. Derfor kan du med fordel også opdele dine modtagere i disse to grupper. Hvis du sælger produkter som eksempelvis tøj og sko, er der stor forskel på, hvad du gerne vil vise frem.

Data: Køn.

 

Segment 3: Til de gamle og de unge

Det næste segment handler om alder. Budskaber og produkter sandsynligvis skal være forskellige alt efter om vi målretter Pia på 50 år eller Rasmus på 22 år. De kan sagtens handle i den samme skobutik, men de kigger nok efter forskellige hylder.

Husk, at segmentering ikke kun handler om at vise forskellige produkter, men i lige så høj grad handler om præsentationen. Hvordan sætter du scenen? Skal det nye par sneakers i din butik sælges med fokus på de ergonomiske fordele eller for de moderne farver?

Data: Alder eller fødselsdato.

Inddel gerne dine modtagere i grupper som blandt andet:

  • 15 – 29 år
  • 30 – 44 år
  • 45 – 60 år

 

Segment 4: Har du et barn?

Et fjerde segment, som kunne være relevant for mange B2C-virksomheder, er spørgsmålet om børn. Her er et segment, som kan give værdi for dig, der sælger produkter til børn, men også til dig der sælger andre produkter eller services, som kan påvirkes af, hvorvidt modtageren har børn. Det kan være forsikringer, ferier, biler og meget andet.

Her kan du forme dit budskab, så det passer til de rette værdier.

Data: Har modtageren børn. Evt. også barnets køn og alder.

Du kan med fordel lave variationer som:

  • Modtagere med pigebørn
  • Modtagere med drengebørn
  • Modtagere med små børn (0-5 år)
  • Modtagere med store børn (12-6 år)

 

Segment 5: Interesser

For nogle virksomheder kan det også være relevant at segmentere på interesser. Lad os tage et digitalt bureau som Vestjysk Marketing. Her kan vores målgruppe være interesseret i produkter og information om Facebook annoncering, tips til webshops, SEO eller noget helt fjerde.

Data: Interesser – overvej om dine modtagere skal have mulighed for at vælge flere.

 

Segment 6: Butik – lokale kunder

Er din forretning kun til stede online? Så kan du bare springe denne over.

Men har du derimod også fysiske butikker, så læs videre. Du kan selvfølgelig også bruge modtagernes geografi til at målrette indhold om dine fysiske butikker. Det kan være lokale events, bytteservice eller lignende.

Data: by eller favoritbutik.

 

Segment 7: Har købt inden for en periode

Nu kommer vi til nogle af de segmenter, der kræver en webshop eller integration til dit salgssystem. Vi skal til at kigge på køb.

Det første af købssegmenterne er ’har købt inden for en periode’. Det er et brugbart segment til at genaktivere kunder eller følge op med relaterede produkter og services.

Data: seneste købsdato

Lav gerne flere variationer alt efter dit produkt. Du kan eksempel arbejde med:

  • Har købt inden for de seneste 7 dage
  • Har købt inden for de seneste 30 dage
  • Har købt inden for de seneste 12 måneder

 

Segment 8: Tilbudsjægere

Kan du se et mønster blandt dine kunder? Måske er nogle mere aktive, når du laver tilbud. Dem kan du også samle i et segment. Genaktiver dem med en rabatkode eller et medlemstilbud, hvis de er på din nyhedsbrevsliste.

Data: Har købt tilbudsprodukt eller anvendt rabatkode

 

Segment 9: Regelmæssige kunder

Der kan også være fordele i at kaste lidt opmærksomhed efter dine loyale og regelmæssige kunder. Du kan belønne loyale og tilbagevendende kunder på flere måder. Det kan være med et pointsystem eller andre medlemsfordele.

Data: antal køb i en periode

 

Segment 10: Brandfans

Du kan også dykke endnu længere ned i dine data og se på, hvad dine kunder faktisk køber. Har du kunder, som viser særlig interesse for et enkelt brand eller en enkelt kategori? Så er det da bare med at få målrettet kampagnerne på lige netop det.

Data: antal købte produkter fra bestemt kategori/brand

Her er det naturligvis oplagt at oprette et segment for hver af dine brands eller hovedkategorier.

Her får du mere hjælp

Er du klar til at komme i gang med segmentering? Vi hjælper gerne! Hos Vestjysk Marketing er vi altid klar til at assistere eller give et par gode råd, så du kan få succes med din digitale marketing. Lad os hjælpe med at indsamle de nødvendige data, oprette segmenterne eller lave kampagnerne.

Ring til vores digitale marketingchef Ole Stampe Larsen på 69 14 86 50 eller skriv en e-mail til ole@vestjyskmarketing.dk. Så finder vi sammen den bedste løsning til dig.