Dato: 04/10/2018 - Skrevet af: Christina Løvfall
Hvorfor søger du på Google? For at finde svar. Du finder hurtigt et link, der ser interessant ud, klikker, og: Loading… Du når måske aldrig ind på siden. For helt ubevidst har du ramt retur-knappen og er tilbage i dit søgeresultat.
- Og det ser Google. Derfor er hastighedsoptimering blevet en enorm vigtig del af søgemaskineoptimeringen. For gevinsten er dobbelt; Dine brugere får en bedre oplevelse, og Google er glad – de lever jo af at levere relevant indhold til brugerne hurtigt – hvilket giver dig bedre rangeringer fremover.
Men kan du selv gøre noget uden at være en haj til kodning og anden web-teknik? I allerhøjeste grad.
Tjek din hjemmeside på Google Insight Pagespeed. Indtast den URL, du vil teste, og så er du i gang.
Resultatet vises som en farve:
Rød: Dårlig Orange: Fin Grøn: God
Her har jeg brugt vores nyhedsside som eksempel:
Efter at have tastet den ønskede URL ind, viser testen, at vores side scorer 79/100 på mobil og 86/100 på computer. Men hvad betyder det nu? Vi har jo fået farveindikationerne orange og grøn.
Farven suppleres af den mere præcise ’ud af 100’-score. Her kan du se, om du kun lige sniger dig ind i grøn zone eller ligger der komfortabelt. Din score skal være over 80 for at lande i den grønne kategori.
Så ud fra eksemplet med vores nyhedsside er der ingen panik. Jeg kan nu se, at siden i mobilversion kun er ét enkelt point fra at være i grøn kategori ligesom på computer.
Prioritér dit arbejde
Skal du så gøre det her for alle dine sider? Nej, ikke nødvendigvis. For det er utrolig tidskrævende at teste alle sider eksempelvis på en webshop. Anbefalingen herfra er derfor: Test din forside, og lav derefter nogle stikprøver eller start med dine vigtigste sider.
Herfra har du så et godt billede af din hjemmesides generelle tilstand, og optimeringen kan ske i prioriteret rækkefølge ud fra: Hvilke sider besøger din brugere mest? Hvor ligger din konverteringer? Og hvilke sider er centrale i eventuelt kommende kampagner?
Nu har du fået styr på den generelle tilstand på din side. Så skal vi i gang med selve optimeringen. Et af de nemmeste steder at sætte ind er på dine billeder. Her kan der være rigtig mange point at hente!
Det handler om at reducere antallet af KB og MB – altså mængden af data på din hjemmeside. Sagt på en anden måde: dine billeder skal fylde så lidt som muligt.
Den synlige forskel
Det første du bør huske er at beskære dine billeder, inden du uploader dem i dit CMS-system – altså den platform, du styrer din hjemmeside fra.
Jeg ved godt, at de fleste systemer har indbyggede redigeringsværktøjer – og dem skal vi stadig være glade for. De er gode til små tilretninger. Men skal du kun bruge halvdelen af et billede, er der jo ingen grund til at gemme det hele.
Vigtig men ikke synlig for det blotte øje
Det var den synlige beskæring. Men der er faktisk en ting mere, som du kan gøre ved dine billeder. Du skal komprimere dem. Nu lyder det måske mere teknisk end nødvendigt, der er nemlig hjælp at hente:
Der findes et gratis værktøj online som hedder tinypng.
Her uploader du dine billeder, så tygger værktøjet lige lidt på dem, og spytter en mindre fil ud i den anden ende. Det smarte her er, at det gør ingen forskel for det menneskelige øje.
Når du komprimerer billedfiler, gør du dem mindre uden, at det kan ses. Vi kan sammenligne det med at bære en flyttekasse med bøger eller bære en tom flyttekasse op ad trappen. Kasserne er ens, men turen går hurtigere med den tomme.
Her kan du se forskellen. Til eksemplet har jeg uploadet tre helt almindelige billedfiler. De kunne tydeligvis blive meget mindre. Jeg har altså lige sparet en masse plads på min hjemmeside og dermed sikret en højere hastighed – og det tog mig ikke mere end et par minutter.
Der er generelt en god idé at få komprimeret dine filer og ryddet op på din hjemmeside. Nogle ting er mere avancerede end andre og kræver nok lidt assistance fra en webudvikler.
Vi hjælper gerne med at optimere hastigheden på din hjemmeside. Og det gælder selvfølgelig både de simple og mere tekniske ting – måske har vi endda en ekstra god idé, som netop din hjemmeside kunne have gavn af.
Så tøv ikke ring eller skriv til os allerede i dag på tlf. 97 31 01 08 eller info@vestjyskmarketing.dk.