Få konkrete tips til konverteringsoptimering

Få tilsendt vores whitepaper om konverteringsoptimering
"10 årsager til at din virksomheds hjemmeside ikke skaber leads!"

Gratis konverteringstips - tryk her

Skriv målrettede emnefelter i dine e-mails

E-mails er et af de ældste redskaber i din digitale værktøjskasse. Men de bliver ikke mindre effektive af den grund. Hvis du formår at skrive knivskarpe nyhedsbreve, e-mail invitationer og lignende, kan du skabe nye leads, salg og ambassadører for dit brand.

1. december 2019. Skrevet af: Christina Løvfall

Hvorfor skal du sende gennemarbejdede nyhedsbreve?

Det kan virke som et mærkeligt spørgsmål, for selvfølgelig skal du sende gennemarbejdede e-mails ud. Men for mange kræver det mere arbejde, end man lige tror – i hvert fald til at komme i gang.

Det er en kunst at skrive nyhedsbreve, der fanger modtagerens interesse og omsætter den til værdiskabende relationer og handlinger. Inden du sætter dig ved computeren, skal du derfor have gjort dig et par overvejelser om dit formål. Hvorfor sender du en e-mail til dine modtagere lige nu og om lige netop det emne?

Når du kan svare på det, har du den røde tråd til din e-mail.

 Skal vi lave et tjek af dine e-mails?

Se mere

 

Sådan får du flere til at åbne din e-mail

En helt essentiel del af arbejdet med e-mails er ikke kun indholdet, men også alt det udenom. For hvad nytter godt indhold, hvis dine e-mails aldrig bliver åbnet?

Du har tre linjer til at skabe den nødvendige opmærksomhed – så brug dem rigtigt! De tre linjer er afsender, emnefelt og preheader:

Hvis du ikke får gjort noget ud af disse tre, så kan du godt glemme alt om en fornuftig åbningsrate.

Vi er klar til at hjælpe med dine e-mails

Se mere om e-mail marketing

 

Hvem sender din e-mail?

Lad os starte fra toppen – hvem sender din e-mail? Her handler det i første omgang meget om firmapolitik. Agerer I altid som en samlet enhed eller er der situation, hvor der gerne må sættes ansigt på den relevante medarbejder.

Eksempelvis er Kenneth fra serviceafdelingen den bedste afsender på en e-mail om vedligehold, og måske er jeres projektleder eller konsulent Signe, den bedste til at præsentere et nyt produkt fra hendes specialistområde. Det er selvfølgelig hverken Kenneth eller Signe, der skal i gang med at skrive e-mails. Den opgave ligger stadig i jeres marketingafdeling. Men det kan skabe værdi at gøre det mere personligt. Flere undersøgelser viser, at åbningsraten ofte stiger, hvis der vælges en person frem for firmanavn som afsender.

En kombination af både person og firma fungerer for de fleste. Fx Christina fra Vestjysk Marketing.

Allervigtigst: Hvad er et godt emnefelt?

Nu kommer vi til det allervigtigste – dit emnefelt. Her skal du fange modtagerens opmærksomhed, så din e-mail ikke bare bliver sendt videre til papirkurven.

I langt de fleste e-mailprogrammer har du masser af tegn at gøre godt med til emnefeltet, men gør det alligevel kort. For husk alle dine mobilbrugere. Der er nogle færre tegn at gøre godt med på mobilen end i din Outlook på computeren.

Når du skal skrive et godt emnefelt, er der flere teknikker til et godt resultat. Den vigtigste er dog, at du skal sætte nogle følelser i gang. Du skal skrive til deres nysgerrighed, deres forfængelighed, deres dovenskab og deres fear of missing out (FOMO).

Lad os lige starte med et par konkrete do’s og dont’s, inden du får nogle eksempler at arbejde ud fra:

Do’s

  • Skab sammenhæng med indholdet: Lad emnefelt og overskrift i e-mailen spille sammen. Forventningsafstemningen starter allerede her, og du har altid en bedre chance hos din potentielle kunde, hvis du lever op til forventningerne.
  • Fokusér på udbytte: Tag udgangspunkt i din modtager ‘Whats’s in it for me’. Nok handler din nyhed måske om dit eget firma, men få vinklet historien til din modtagers udbytte.
  • Tal til nysgerrigheden: Du behøver ikke at afsløre din vigtigste pointe i emnefeltet. Gem gerne lidt til indholdet, men pas på at det ikke bliver for kryptisk.
  • Skab urgency (her og nu):  Lav en indbygget frist for dit indhold. Det kan være en rabat, der udløber, eller et tiltag, der skal sættes i gang før en ny sæson.

Dont’s

  • Vær kedelig: Ikke noget med at skrive ‘Nyhedsbrev nr. 5’ som emnefelt. Sig noget om indholdet.
  • Pas på spam-ord: Spamfilteret i de store e-mailklienter bliver klogere og klogere. Brug derfor ord som ‘gratis’, ‘rabat’ osv. med omtanke.
  • Ingen snyd: Hold i stedet det, du lover – og skab troværdighed. Vi er tilbage til forventningsafstemningen med din potentielle kunde.
  • For lange emnefelter: Gør det kort. Din modtager skal helst ikke gå glip af din vigtigste pointe.

For at hjælpe dig godt i gang med at skrive rigtig gode emnefelter, har vi lavet et par modeller. Kig med her og lad dig inspirere:

Data-modellen

Data taler til vores logiske sans. Det er konkret bevisførelse og blikfang. Sætter du data i spil sammen med din målgruppe, kan det også blive til social proof, altså bevis på at andre også bruger dit produkt.

  • Derfor fejler {x procent} med {ydelser der minder om dine}
  • 75% af virksomheder bruger {din ydelse} - Sådan kommer du i gang
  • 30 % af {x målgruppe} gør {uventet ting}

Den hjælpsomme model

Tilbyd din ekspertviden og dine kompetencer. Her taler du både til dem, der leder efter en nemmere løsning og til dem, som har brug for en guide. Målret deres ambitioner og deres dovenskab.

  • {nummer] tips til {største udfordring}
  • Sådan klarer du {faglig udfordring}
  • Den korteste vej til {ultimative mål}

Punktering-af-indvending modellen

I din salgsafdeling kan de helt sikkert fortælle dig om en masse af de indvendinger, som de møder fra potentielle kunder. Nu har du chancen for at punktere dem og komme dem i forkøbet.

  • Opnå {mål} – selv hvis {største indvending}
  • Lad ikke {største indvending} stoppe dig nu
  • Sådan kommer du ud over {største indvending} og opnår {mål}

Du-skal-møde modellen

Her bliver det personligt. Sæt ansigt på eksperten i dit hus eller en god case, som kan inspirere andre til at vælge samme løsning. Det er helt i orden at prale lidt med sine gode resultater.

  • Mød {case} som har opnået {godt, målbart resultat}
  • Gør lige som {case} og få {ønsket resultat}. Se hvordan her
  • Her er redskaberne der skabte {kendt resultat} for {case}

Nyhedsmodellen

Overbring store nyheder om nye produkter, certificeringer eller noget helt tredje fra din virksomhed. Det kan også være arrangementer, som skal markedsføres.

  • Stor nyhed: Se den nye {produkt}
  • Nu er den nye {produkt} her!
  • {dato}: {arrangement}

Personalisering- og kunderejse modellen

Tag udgangspunkt i din modtager. Brug deres fornavn, hvis du har det i systemet eller målret emnefeltet efter lige netop det sted i kunderejsen, som e-mailen handler om. Det kan være efter en tilmelding, efter et arrangement eller efter et køb.

  • Tak for din tilmelding, {navn}
  • {navn}, har du spørgsmål til {produkt}?
  • Fedt, at se dig til {arrangement}!

VIP-modellen

Giv dine modtagere en grund til at blive på din e-mailliste. De må gerne kunne mærke, at de får nyheder, tilbuddene og de gode råd først.

  • Sneak peak: {nyt produkt}
  • Vær den første til at prøve {produkt}
  • Medlemstilbud: {tilbud}

Lær endnu mere om e-mails på vores kursus

Se kursuskalenderen

 

Fortæl lidt ekstra i din preheader

Sidst men ikke mindst har du også mulighed for at skrive en preheader.

Her kan du folde dit budskab lidt mere ud. Hvad handler dit nyhedsbrev om? Hvad får man ud af at åbne din e-mail og læse indholdet? Vær ikke bange for at blive lidt direkte her:

  • Undgå at gå glip af salg pga. af dårlige e-mails
  • Lær, hvordan du laver skarpt content, der sælger
  • Lav en søgeordsanalyse, find de rigtige ord og kom til tops på Google
  • 10 klassiske fejl i Facebook annoncering
  • Få 15% på dit næste køb af vinterstøvler

Preheaderen må gerne være lidt længere end emnefeltet, men det er ikke et krav. Husk dog at du stadig ikke kan få vist et uendeligt antal tegn. Så flyt dine vigtigste nøgleord helt frem i starten.

Husk, altid at udnytte muligheden for at udfylde din preheader.

Gør du ingenting, vil de flere e-mailklienter vise den første tekst fra indholdet. Det er ikke nødvendigvis en dårlig ting, men har du ikke også en ’Se denne e-mail i din browser’-tekst i toppen? Ikke den mest sælgende tekst. Så grib muligheden og få skrevet noget andet.

Her får du mere hjælp

Hos Vestjysk Marketing er vi altid klar til at hjælpe og give et par gode råd, så du kan få succes med din e-mail marketing. Du kan både vælge at tilmelde dig vores e-mail marketing kursus, som afholdes et par gange om året. Se alle datoer i vores kursuskalender.

Du er også velkommen til at kontakte vores digitale marketingchef Ole Stampe Larsen på 69 14 86 50 eller ole@vestjyskmarketing.dk. Så finder vi ud af, hvordan vi bedst kan bidrage med vores ekspertise inden for e-mail marketing.