Dato: 24/11/2017 - Skrevet af: Anders Abrahamsen
Som webshopleverandør interesserer vi os ikke kun for din platform og markedsføring, men heledin forretning. Derfor har vi også nærlæst FDIHs nyeste logistikanalyse, samt deltaget på årets største konference om webshoplogistik "Logistikdagen 2017".
Vi har samlet de vigtigste takeaways og tips til, hvordan du kan optimere din fragt og dine forsendelser, samt give dine kunder den bedste oplevelse.
At vælge den rigtige emballage til dine forsendelser kan både påvirke prisen, chancen for at varen kommer helskinnet frem, samt modtagerens opfattelse af dig som leverandør.
Det første du bør sikre dig er, at emballagestørrelsen matcher den vare du sender. 30% af de pakker der sendes, er pakket i for stor emballage. Det gør både pakkerne dyrere at sende, og udsætter produkterne for unødig risiko for skader. Dertil kommer, at forbrugeren i dag også har fokus på emballagespild og løbende "udstiller" virksomheder på de sociale medier, der sender varer i alt for meget emballage.
Modtageren står efter modtagelsen af produktet med problemet omkring bortskaffelse af emballage, og for meget unødigt, kan derved give en dårlig oplevelse.
Netop emballageoplevelsen er også den første fysiske kontakt dine kunder har med dine produkter, og deres oplevelse afgør således i stor grad, hvad de mener om din webshop og om de kunne finde på at handle der igen.
Det handler om at overraske positivt og give folk en god emballageoplevelse. Hermed et par hurtige tips:
1. Gør emballagen let at åbne.
2. Brug emballagen som en brandingkanal. Tryk logo og budskaber herpå.
3. Undgå for meget kassefyld.
4. Lav den "inderste" indpakning lækker. Silkepapir eller bånd.
5. Læg noget ekstra i kassen. En rabatkode, et stykke slik, en gratis giveaway eller en personlig hilsen.
Som nystartet eller mindre webshop med under 50 daglige ordrer, er et simpelt setup ofte tilstrækkeligt, hvor du printer en pakkeliste og pakker varen én af gangen direkte fra hylderne. Men efterhånden som den daglige pakkemængde stiger, stiger behovet for en mere effektiv pakkeløsning også.
Der er mange forskellige systemer, der kan optimere dine pakkerutiner. Hvilken der er den rigtige for dig, afhænger meget af din ordremængde og varetype. Sælger du mange små eller store varer. Er dine varer ensartede eller i mange forskellige størrelser.
Den bedste måde at komme i gang med at optimere pakkeflow og lagerindretning på, er at foretage en række referencebesøg hos virksomheder der ligner din, og samtidig få defineret dine behov og varetyper.
At etablere et effektivt pakkeflow og lagerindretning kan være en bekostelig affære; men det er en investering, der hurtigt kan tjenes hjem i sparede lønkroner. Det er ikke unormalt, at man kan effektivitsere sit pakkeflow med op til 80% - ovenikøbet på mindre plads.
Det er naturligvis også en mulighed at outsource sit lager og ordrehåndtering.
Der er de seneste år kommet langt flere fragtleverandører at vælge imellem, og ifølge FDIHs logistikanalyse, bruger 75% af danske webshopejere idag også mere end én fragtleverandør. Hvilken der er den rigtige for din webshop, afhænger igen meget af varetype og varemængde. Ofte er den mest simple løsning at gå igennem en udbyder som Pakkelabels eller Consignor; især hvis du fortsat sender under 100 daglige pakker. Disse to leverandører har integration til alle større forsendelsesleverandører og gør det let at tilføje flere leveringsmuligheder, og derved både give kunden mulighed for omdeling og forskellige pakkeshops.
I den seneste undersøgelse, svarer 68% af alle kunderne at de går videre til en anden webshop, hvis ikke varen kan leveres indenfor 2 dage. Kigger vi mod udlandet, vinder ekspresleveringer mere og mere frem og i flere storbyer kan man nu få levering indenfor få timer. Ifølge undersøgelsen oplever vi i Danmark også en stigning i antallet af personer, der er villige til at betale ekstra for ekspresslevering, og 11% af webshopejere tror på levering indenfor 8 timer om få år.
Kigger du nærmere på trustpilot, nævner størstedelen af kommentarerne levering i deres anmeldelse.
Over halvdelen af danske webshops (52 %) tilbyder idag gratis fragt; herunder også hvis det er betinget af et minimumsbeløb. 48 % af webshops har en oplevelse af, at det giver bedre konvertering at tilbyde gratis fragt, fremfor at ligge samme besparelse på vareprisen. Sørg for at tilbyde en version af gratis fragt og splittest evt. på, om det kan betale sig at ligge en større del af fragtprisen over på varen i stedet.
Fragt og levering er et af de største konkurrenceparametre for en moderne webshop. Det er dog ikke et område, hvor der er en fremgangsmåde, der matcher alle.
1. Sørg for at din emballage passer, og fortæller hvem du er som virksomhed.
2. At du har en version af gratis fragt.
3. At du kan tilbyde mere end én leverandør.
4. Har du mere end 50 ordrer om dagen, så foretag et par referencebesøg hos lignende virksomheder.
5. Interesseret i at høre mere om mulighederne? Hos Vestjysk Marketing indgår vi meget gerne i en dialog omkring det mest optimale fragt- og emballagesetup for dig.
Skrevet af: Anders Abrahamsen