… Og nu har du pludselig mistet overblikket og glemt alle de ellers gode idéer.
Det er hverdagen for flere, end du tror. Men en content plan kan være en del af løsningen. Her får du en færdig køreplan til at skabe overblik og regelmæssigt indhold, der bakker op om dine overordnede mål og strategier.
Hjælp! Det får jeg aldrig styr på
Kort fortalt: Det er en plan for dit content. Og med content forstås dine opslag på sociale medier, nyhedsbreve, blogindlæg, whitepapers mv.
En velstruktureret content plan bidrager med klarhed og struktur. Planen er også en værdifuld ressource både operationelt og strategisk. Den sikrer, at dine budskaber når ud til de relevante målgrupper gennem de mest passende mediekanaler og på de mest optimale tidspunkter. Derudover sørger den for, at opgaver bliver fuldført rettidigt og systematisk.
Din content plan viser, hvornår du udkommer med hvad og på hvilke kanaler.
En gennemtænkt plan sparer dig for mange bekymringer om manglende tid, manglende ressourcer og manglende idéer. Vi anbefaler, at du fast sætter tid af i kalenderen til at forberede indholdet for den kommende periode.
At skabe en god content plan kræver en kombination af analyse, strategi og kreativitet. Her er en trin-for-trin guide til at udarbejde en god contentplan:
STRATEGI
1. Mål og målgrupper:
Start med at definere dine overordnede mål. Spørg dig selv, hvad du ønsker at opnå med dit indhold. Ønsker du at blive mere synlig på Google, få mere engagement på sociale medier eller flere direkte salg fra dine e-mails?
Derefter skal du identificere din primære målgruppe.
Lad os bygge dit fundament med en kommunikationsstrategi
ANALYSE
2. Gennemgå tidligere content:
Gennemgå dit eksisterende indhold på de platforme I bruger for at identificere, hvad der fungerer, og hvad der kan forbedres. Det vil give dig en klar forståelse af, hvor du skal fokusere dine kræfter i planlægningen af fremtidigt indhold.
Ved at gennemgå tidligere content og data får du indblik i, hvad der virker, og hvor du skal sætte ekstra ind. Derved finder du ud af, hvordan dit content kan drejes hen i fremtiden for at påvirke din målgruppe.
3. Formater og platform:
Undersøg og beslut hvilke typer indhold, du vil producere til din målgruppe. Det kan være:
Og måske vigtigere: På hvilke kanaler er din målgruppe aktiv? Eller på hvilken kanal har du mulighed for at publicere den type indhold? Tænk gerne i flere medier til dit content. På den måde skaber du flere kontaktpunkter.
4. Frekvens:
Bestem, hvor ofte du vil publicere nyt indhold. Overvej dine ressourcer her. Hvor ofte kan du lave nyt indhold? Og hvor mange måder kan du versionere det samme indhold?
Er du stadig helt tom for idéer?
KREATIVITET
5. Brainstorm:
Med din målgruppe i tankerne er det blevet tid til en klassisk brainstorm på relevante emner eller indholdstyper, der vil appellere til dem. Overvej sæsoner, begivenheder, mærkedage, produktgrupper, ofte stillede spørgsmål mv. Næsten alt kan blive til content, du skal bare forme det til kanalen og målgruppen.
6. Udfyld din content plan:
Contentplanen skal som minimum vise, hvornår og hvor hvert stykke indhold bliver publiceret.
Dette hjælper med at sikre dit overblik, din frekvens og ikke mindst den berømte røde tråd.
Marker specifikke begivenheder, sæsoner eller højtider, du kan bruge i din content plan. Det kan eksempelvis være:
På den måde minder du også dig selv om muligheden for at lave specifikt content til begivenheder som Black Friday eller mors dag.
Hvordan du vælger at strukturere din contentplan er op til dig og dine præferencer. Det vigtigste er, at det fungerer for dig og hjælper dig med at opnå dine mål.
7. Indholdsskabelse:
Med din plan på plads er det tid til at folde dine idéer ud. Husk, at én idé med fordel kan foldes ud på flere kanaler.
Eksempel:
Du har skrevet et blogindlæg, som er placeret på din hjemmeside. Det kan du så linke til i opslag på dine sociale medier, du kan annoncere og sende dit blogindlæg ud som e-mail. Så blev ét stykke content pludselig til fire.
Og man må gerne lave flere opslag eller e-mails om det samme emne. Du skal bare variere vinklen og indholdet, så det ikke føles gentaget – medmindre du har en kommunikativ eller retorisk grund til at skabe gentagelsen.
Husk, at der også skal være plads til ad-hoc og ”her og nu”-historier. Sker der noget interessant i branchen, eller har du lige en succeshistorie, der skal deles, så afsted med den!
EVALUERING
8. Mål og evaluer:
Gør det til en tilbagevendende rutine at tjekke op på dit content. Hvordan klarede dit opslag på Facebook sig? Har du flyttet dig på et søgeord? Hvilken af dine seneste e-mails har performet bedst?
Det er en oplagt øvelse at lave lige inden, du går i gang med næste portion content. Det handler om at lære af sine erfaringer. Du skal lære din målgruppe at kende – og det sker kun over tid.
Baseret på din evaluering kan det være, at du skal justere din content plan. En god contentplan er fleksibel og kan tilpasses over tid. Med den rette planlægning kan du skabe indhold, der engagerer, informerer og konverterer din målgruppe.
Er du klar til at komme i gang?
Hos Vestjysk Marketing har vi stor erfaring med at lave markedsføringsplaner og content planer for vores kunder. Har du svært ved at finde overskud eller tid til at udarbejde og eksekvere på en contentplan, hjælper vi gerne med at udarbejde indhold til dine kanaler, så du hele tiden holder din virksomhed synlig på de sociale medier.
Kontakt os i dag, hvis vi skal hjælpe dig med digital markedsføring.