Den 1. juli 2024 sletter Google alle gamle Universal Analytics data, så det er på høje tid at få gemt dine data.
Første skridt er derfor, at du tager stilling til hvilke historiske data, der er relevante at gemme for din virksomhed.
Dernæst skal du tænke over, hvordan disse data skal bruges fremover. Har du blot brug for et hurtigt overblik over adfærd eller tendenser fra tidligere, eller har du brug for at kunne grave dybere på tværs af datasæt?
Vi anbefaler, at du som minimum henter følgende rapporter fra din gamle Analytics konto, før det er for sent:
Audience > Demographics > Overview
Audience > Geo > Location
Acquisition > All Traffic > Channels
Behaviour > Site Content > All Pages
Conversions > Goals > Overview
Conversions > E-commerce > Product Performance
Er du i tvivl om en rapport vil være relevant, anbefaler vi, at du henter den. Hellere for mange data end for få. Efter 1. juli vil du nemlig slet ikke have mulighed for at finde dataene længere.
Løsning 1: Standard
Eksporter alle relevante rapporter i fx CSV, Google Sheet eller PDF
Tag screenshots af relevante grafer
Gem dataene lokalt
Løsning 2: Avanceret
Opsætning af Universal Analytics API til udtræk af udvidet data
Importer til data warehouse fx BigQuery
Analyser din data med SQL queries i BigQuery
Har du en VækstAftale med Vestjysk Marketing sørger vi helt automatisk for at sikre dine historiske data og sender dig både et udtræk i Google Sheet samt en oversigt over de vigtigste screenshots.
Har du yderligere brug for sparring eller hjælp til at få styr på dine historiske data, så ræk blot ud til din projektleder eller faste kontaktperson.
Har du ikke en fast aftale med Vestjysk Marketing, så fortvivl ikke - men send en e-mail til Senior Digital Marketing Konsulent Tai Kjeldsen på tk@vestjyskmarketing.dk