Facebooks Mark Zuckerberg har netop lanceret en lang række nyheder, som ændrer vores dagligdag på Facebook markant -og Vestjysk Marketing er selvfølgelig opdateret.
Gennem alt for lang tid har Facebook haft større og større udfordringer med sit image. Dette skyldes i høj grad de mange sager om lækkede personlige informationer og den overdrevne brug af disse. Mark Zuckerberg, der stiftede Facebook tilbage i 2004 - og i dag én af de absolut rigeste personer på kloden, har skullet forsvare handlingerne foran bl.a. kongressen i USA og EU-kommisionen, og der er da også kommet mindre ændringer løbende.
Tirsdag den 30. april kom så den helt store opdatering og lancering ved en livestreamet konference i Californien, hvor én af hovedoverskrifterne lød "The future is private". Facebook tager det nu seriøst og fokuserer på, at vi som brugere gerne vil være mere private.
Facebook lancerer blandt andet krypteret chat, hvor man på tværs af de medier Facebook ejer, kan dele information og kommunikere sikkert og privat i mindre grupper. Det betyder blandt andet, at kommunikationen kan flyde sikkert mellem tjenester som WhatsApp, Messenger, Facebook og Instagram, hvis man skal tro Facebook.
Trenden er, at flere gerne vil dele indhold blandt venner og bekendte, frem for at alt skal ligge til offentlig skue. Det giver fin mening, og er allerede meget brugt på de enkelte platforme. Mange af os bruger allerede WhatsApp eller Messenger-grupper til at kommunikere omkring ungernes fodbold, golfturen, invitationer osv. Nu kan den kommunikation så flyde på tværs af platformene.
Designet ændres markant ift. at den kendte blå bjælke i toppen fjernes, og det bliver et mere enkelt og lyst design.
Dertil kommer, at når man afspiller videoer, så kan man slå et mørk design til hvor baggrunden bliver sort. Det skulle gøre det mere afslappende for øjnene - og hvem har ikke brug for det?
Designet vil desuden ændres således, at fokus bliver på de føromtalte grupper men også begivenheder. Selve nyhedsfeedet bliver dermed degraderet som et mere sekundært element.
Hos Vestjysk Marketing har vi gennem mange år haft stor succes med annonceringen på Facebook, og disse annoncer placeres som en del af nyhedsfeedet. Derfor er vi selvfølgelig spændte på at se effekten af designændringerne, når vi taler betalte annoncer. Det vil vi teste de kommende uger, når ændringerne rulles ud, og så optimerer vi ud fra dette. Vi er også klar til at hjælpe dig!
Facebook - som jo ejer sin egen største konkurrent Instagram, har den opfattelse, at vi som brugere bliver stressede af den store fokus på at få mange likes på Instagram-posts. Det kan have den effekt, at man ikke lægger alt relevant indhold op, da man er nervøs for, at det ikke vil blive liket lige så meget som naboens. For at få mere indhold - må vi antage - så fjerner Instagram nu til dels fokus på antallet af likes. Hvordan det vil virke i praksis, det må vi afvente og teste.
Instagram lancerer desuden en række nyheder til kamerafunktionen og måden hvorpå vi kan dele kreativt indhold. Bl.a. bliver det enkelt at dele quizzer og lignende, og så vil det også blive lettere at købe produkter direkte via Instagram. Det er interessant for os, der arbejder meget med salg af produkter, rejser, ydelser mv.
Facebook lancerede også en opdateret udgave af VR-brillen Oculus.
En af nyhederne her er, at man nu via brillen kan registrere, opmåle og skabe en digital kopi af det rum man befinder sig i.
I praksis skulle man så kunne invitere vennerne på besøg i sit køkken, værelset eller lignende, og dermed holde en virtuel fest.
Jeg tænker, at denne feature på sigt vil kunne bruges inden for indretning af køkkener, møbler, tæpper mv., hvor rummet enkelt måles op, og kunden samtidig vil kunne få en VR-smagsprøve på den endelige løsning. Inden beslutningen træffes.
Ja, og hvad med afholdelse af interessante onlinemøder på eksotiske adresser - men med 0 i både rejseudgifter og CO2-forbrug.
Mon ikke der ligger et forretningspotentiale der?
Det er vel et års tid siden Facebook lancerede første version af Facebook Dating i udvalgte lande, og nu kommer det ud til endnu flere -dog ikke Danmark i første omgang.
Lanceringen af funktionen Secret Crush, hvor man opretter sin personlige scoreliste blandt alle vennerne på Facebook, er nok værd at vente på og tjekke ud, hvis man altså er i det segment.
Hvis en af dem, du har på din personlige scoreliste, også har dig på sin liste - ja, så giver Facebook Dating lige en notifikation til begge, og ballet er åbnet. Det er da smart, og man undres over, hvordan vi dog bar os ad tilbage i 90´erne...
Nyhederne fra Facebook - og ovenstående var blot et udpluk - er ikke rullet helt ud i skrivende stund, men hos Vestjysk Marketing følger vi selvfølgelig udviklingen tæt. Vi er derfor også altid klar til en snak om, hvordan du som virksomhed kan få mest mulig ud af platformene, og alle de muligheder de lancerer. Dog er det selvfølgelig ikke alt, der egner sig til brug i forretningsøjemed, så Secret Crush må du selv teste af...
Ring nu på 97 32 01 08 - eller skriv til ole@vestjyskmarketing.dk - Vi er klar til at hjælpe dig frem til succes på bl.a. Facebook.