Guide: Nem konkurrentanalyse på LinkedIn

 I marketing taler vi så meget om at bruge dine data – men hvorfor nøjes med dine egne, hvis du også kan få viden fra konkurrenternes performance?

LinkedIn

LinkedIn tilbyder en funktion, kendt som "Companies to track" eller "Peer Benchmarking", der giver dig mulighed for at sammenligne din virksomhedsside med konkurrenter på platformen.

At sammenligne din performance med konkurrenternes på LinkedIn kan give dig god indsigt og hjælpe dig med at forbedre din kommunikation til målgruppen.

Hvad kan du med konkurrentanalysen på LinkedIn?

Valg af konkurrenter

  • Vælg specifikke virksomheder, som du ønsker at sammenligne med din egen. Det kan være direkte konkurrenter eller virksomheder, du ser op til inden for din branche.

Nøgletal

  • Få adgang til forskellige nøgletal, såsom følgervækst, engagementsrater, samlet antal indlægsopdateringer og populære indlæg fra konkurrenter. Og se, hvordan din virksomhed klarer sig i forhold til konkurrenterne.

Indsigt i engagement

  • Indsigt i engagement i alt, herunder reaktioner, kommentarer og delinger i et valgt tidsinterval. Engagement, der er blevet fjernet, vil blive vist som et negativt nøgletal. Der vises også den procentvise ændring fra forrige periode.

Følgeranalyse

  • Se, hvor hurtigt konkurrenterne vækster deres følgerantal. Du kan følge væksten i eksempelvis en 30 dages periode sammenlignet med de forrige 30 dage. Nøgletal kan være negative, hvis der er flere, der stopper med at følge en virksomhedsside, end der er nye følgere.

Mest populære indlæg

  • Se populære indlæg i den seneste måned fra dine konkurrenter. Indholdet opdateres dagligt og i rækkefølgen efter engagement.

Tilføj mere data til din konkurrentanalyse

Vil du dykke endnu mere ned i konkurrenternes aktivitet? Det kræver lidt mere arbejde, men det kan også give dig værdifuld indsigt til at forbedre din egen kommunikation til målgruppen.

Så kan du blandt andet se nærmere på følgende:

  1. Indhold og engagement: Undersøg, hvilke typer indhold (f.eks. artikler, videoer, infografikker) konkurrenterne deler, og hvor meget engagement (likes, kommentarer, delinger) hvert indlæg får. Dette kan hjælpe dig med at identificere, hvilke emner og formater, der virker bedst.
  2. Brug af LinkedIn Ads Library: LinkedIn har et annoncebibliotek, hvor du kan se annoncer, der kører på platformen. Du kan søge efter specifikke virksomheder for at se, hvilke annoncer de har aktive.
  3. Medarbejderengagement: Se på, hvor aktive konkurrenternes medarbejdere er på LinkedIn. Højt engagement fra medarbejdere kan forbedre en virksomheds synlighed og troværdighed.
  4. Kundetilfredshed og anmeldelser: Læs gennem anmeldelser og kommentarer på konkurrenternes sider for at få et indtryk af, hvordan deres kunder og følgere opfatter dem. Dette kan give dig indsigt i, hvad der virker godt, og hvor der er forbedringspotentiale.

Har du brug for hjælp?

Hos Vestjysk Marketing hjælper vi dig gerne med at få et overblik, der giver indsigt i konkurrenternes færden på LinkedIn – eller andre sociale medier – så du kan kommunikere endnu bedre til din målgruppe.

Kontakt os i dag, så vi kan komme i gang.