Hemmeligheden bag succes på LinkedIn

LinkedIn er en kraftfuld platform, hvor du kan dele din ekspertise, etablere dig som en autoritet på dit felt og skabe værdifulde forbindelser, hvis du bruger den rette tilgang.

Der findes utallige guides og gode råd til hvordan du laver de bedste opslag og de mest engagerende posts, og det kan godt blive lidt uoverskueligt.

 

Så lad os bryde det ned i lidt mere spiselige bidder for dig.

Her i blogindlægget finder du alt, du skal vide, hvis du vil have succes på LinkedIn.

 

Hjælp mig! – Det kan jeg ikke selv

 

Den grundlæggende viden om LinkedIn posts.

Før du går i gang med dine opslag, er det en god idé at have lidt basal viden om, hvordan LinkedIn og dens algoritme fungerer.

Herunder finder du en Q&A med spørgsmål og svar, der kan gøre dig klogere på hvordan du laver de perfekte opslag igen og igen.

Q&A – basal viden om LinkedIn

 

Q: ”Hvor ofte skal jeg poste på LinkedIn?

A: Hvis du vil opnå succes på LinkedIn, skal du have en regelmæssig rytme. Post gerne 3-4 gange om ugen, men lav max 1 opslag om dagen.

 

Q: ”Hvad tid på dagen skal jeg poste?

A: Det er et spørgsmål med flere svar. Hvis du vil opnå engagement med dine følgere, er det for det første vigtigt at du er tilgængelig i kommentarfeltet når du har postet. En tommelfingerregel siger, at du skal være online og aktiv i kommentarfeltet, i 15 min. efter du har postet.

Derudover er nogle tidspunkter bedre end andre:

  • Ren tekst: Man-Fre 10.00 - 12.00
  • Tekst og billede: Man-Fre 08.00 - 10.30
  • PDF-indlæg: Tirs & Tors
  • Video indlæg: Tirs & Tors 11-13

 

Q: ”Skal jeg virkelig kommentere?

A: Det bestemmer du selvfølgelig selv. Men hvis du vil opnå succes på LinkedIn, kommer du ikke udenom at engagere dig i dit kommentarfelt.
Kommentarer på mere end 15 ord præsterer bedst, og en kommentar er 15 gange mere effektiv end et like ift. rækkevidde.

 

Q: ”Er det en god idé at inkludere links i mine LinkedIn-opslag?” 

A: Selvom der er delte meninger om dette, viser undersøgelser, at inkludering af eksterne links typisk reducerer rækkevidden af LinkedIn-opslag. Dette skyldes, at brugere foretrækker at blive på platformen, hvilket fører til færre klik på eksterne links. Algoritmen kan derfor nedprioritere opslag, der leder brugere væk fra LinkedIn. Dog er formålet med mange opslag at skabe handlinger som konverteringer, hvilket kræver inkludering af eksterne links. Her er tre strategier til at håndtere dette:

Direkte inkludering i det oprindelige opslag: Den mest direkte metode, men den kan resultere i en betydelig nedgang i rækkevidden af opslaget.

Tilføjelse af linket i kommentarerne: Denne metode kan til dels omgå algoritmen, men det kan også føre til, at linket bliver sværere at finde for læserne, især hvis kommentarerne bliver begravet.

Redigering af opslaget efter publicering, med tilføjelse af link: Denne metode omgår algoritmen, men det kan resultere i tabet af forhåndsvisningen af linket, hvilket kan mindske den visuelle tiltrækningskraft.

 

Q: ”Hvor mange tegn skal jeg bruge i et opslag?

A: Hvis du laver et opslag med ren tekst, er det optimalt at bruge mellem 900-1200 tegn. Laver du et opslag med både tekst og billede, vil det være optimalt at bruge mellem 1800-2100 tegn, fordelt over opslaget og billedet. 

 

Q: ”Hvor mange billeder skal jeg poste?”

A: Brug kun op til 5 billeder pr. opslag, hvert billede øger rækkevidden med 5%. Billeder herefter vil skade rækkevidden.

 

Har du flere spørgsmål? Så svarer vi gerne på dem.

 

Hvordan skaber du meningsfuldt indhold på LinkedIn?

Du skal selvfølgelig ikke poste, bare for at poste. Dit indhold skal være meningsfyldt for både din virksomhed og for dine følgere.

Hvis du er ny på LinkedIn, kan det være en god strategi at starte med at kommentere på andres opslag for at øve dig i at være synlig og skrive, før du begynder at udvikle dit eget indhold.

Når du er klar til at udvikle dit eget indhold til LinkedIn, er det vigtigt at huske på disse 3 nøgleord:

  1. Læsevenlighed:
    Drop store akademiske ord og kringlede sætninger. En letlæselig tekst er vigtig for at fastholde læserens interesse.

  2. Målsætning:
    Vær bevidst om dit formål med dit opslag. Ønsker du at øge engagementet? Skabe opmærksomhed omkring et bestemt emne eller produkt? Øge antallet af klik eller kommentarer?

  3. Anvendelighed:
    Er dit indhold noget læseren kan benytte sig af med det samme? Hvis du vil øge dit engagement, skal du skabe værdi for læseren med det samme. Lad være med at holde på viden – del ud af den.

 

Hvad skal du poste på LinkedIn?

At finde indhold til dine LinkedIn-opslag behøver ikke at være svært. Her er nogle konkrete idéer til indhold:

  1. Cases:
    Beskriv en relevant case eller arbejdsopgave, som du har løst, og del dit perspektiv på processen og resultatet. Dette viser dine kompetencer og erfaringer på en autentisk måde.

  2. Q&A:
    Stil dig selv et spørgsmål, som din typiske kunde kunne have, og svar på det. Dette giver basal viden om dig og din virksomhed og styrker tilliden hos dine følgere.

  3. Udfordringer og løsninger:
    Del en arbejdsudfordring, du har stået over for, og hvordan du løste den. Beskriv din løsning og inspirer dine læsere til at tænke på lignende problemer.

  4. Tips:
    Del nyttige tips, som har sparet dig tid, penge eller ressourcer. Dine følgere vil sætte pris på praktiske råd.

  5. Ny viden:
    Del den seneste viden eller indsigt, du har fået. Dette vil gavne dine læsere og vise din interesse for faglig udvikling.

Det er altid en god idé at have en struktureret contentplan, der sikrer regelmæssige opslag. Planlæg dine kommende opslag og skab struktur og overblik for dig selv ved at liste emner og ideer til kommende indhold.

 

Det lyder som meget arbejde – Kan I hjælpe mig?

 

Skal vi hjælpe dig med at opnå succes?

Nu har du opnået viden og indsigt i hemmeligheden bag succes på LinkedIn. Hvis det stadig virker uoverskueligt, eller du ønsker vores specialisters hjælp til at skrue op for dit LinkedIn-game, så kontakt os i dag.

Vi har altid kaffe på kanden og står klar til en uforpligtende snak om, hvordan vi kan hjælpe dig med din LinkedIn-strategi.

 

Kontakt os i dag