I november 2023 fik vi en tidlig julegave af Google, nemlig Consent Mode V2. Det er en opdateret funktion fra Google, som giver din virksomhed endnu bedre mulighed for at tilpasse de Google-tags, som du bruger til at spore brugernes samtykke til annoncering og analyse.
Annoncerer du på Google med Google Ads? Så er det vigtigt, at du læser denne artikel. Men selv hvis din virksomhed ikke har aktiv annoncering, er der fordele for dig med Consent Mode V2. Det handler altså om data. Det kan hurtigt blive lidt teknisk, men her får du den korte version:
For at kunne fortsætte med at bruge Google Ads skal du implementere Consent Mode V2 inden 6. marts 2024.
Derudover giver Consent Mode V2 dig mulighed for at genvinde anonymiserede data. Dataen er fortsat anonym, men med hjælp fra machine learning kan Google Analytics 4 eksempelvis give et estimat på, hvor mange konverteringer du er gået glip af.
I den nye version af Consent Mode kigger Google på brugerens samtykke. Consent Mode bruges til:
Consent Mode V2 kræver, at du bruger en Consent Management Platform (CMP) som f.eks. Vestjysk Marketings GDPR-modul. Din CMP sørger for at indsamle brugerens samtykke til bl.a. marketing og statistik cookies og samtidig sætte Google Consent Mode. Altså sørger GDPR-modulet for, at Google hele tiden kan se den aktuelle status på din brugers samtykke, så Google kan tracke korrekt.
En Consent Management Platform sørger for at indsamle dine brugeres samtykke ved brug af et cookiebanner, som vi alle kender fra mange forskellige hjemmesider i dag. I cookiebanneret bliver brugeren bedt om at tage stilling til forskellige typer af samtykke og viser også en liste over hvilke cookies og tredjeparter, der får adgang til dine data.
I Consent Mode V2 er der i alt syv parametre, som Google bruger til tracking. De to nyeste parametre hedder ad_user_data og ad_personalization.
Hvis de to nye parametre ikke sættes korrekt, når brugeren giver samtykke, vil du ikke kunne oprette specifikke målgrupper eller lave personaliseret markedsføring (remarketing) med Google Ads.
I Consent Mode V2 er der to måder at tracke på: Basic og Advanced.
Ja – det blev hurtigt ret teknisk. Vil du vide mere om, hvordan det kan gøre en forskel i din forretning? Kontakt vores ekspert i Google-tags Kevin From på kf@vestjyskmarketing.dk.