Få konkrete tips til konverteringsoptimering

Få tilsendt vores whitepaper om konverteringsoptimering
"10 årsager til at din virksomheds hjemmeside ikke skaber leads!"

Gratis konverteringstips - tryk her

Nu lander dine e-mails (måske) i spam – Nye retningslinjer fra Gmail

De nye retningslinjer fra Gmail og Yahoo er landet. Formålet er at komme spam til livs og sikre en bedre brugeroplevelse. Det handler kort sagt om at bevare og sikre din troværdighed som afsender i e-mailklienter som Gmail, Outlook og Yahoo. Det betyder blandt andet, at mange skal igennem en ny verificering/authentication af domæner i deres mailplatforme (Mailchimp, ActiveCampaign mv.).

Beder din e-mailplatform om verificering eller authentication – og har du brug for hjælp? Kontakt din faste konsulent eller Senior Digital Marketingkonsulent Christina Løvfall på ch@vestjyskmarketing.dk.

De nye retningslinjer fra Gmail er udarbejdet med såkaldte ’bulk senders’, altså personer og virksomheder der sender store mængder e-mail marketing. Eksemplet lyder på flere end 5.000 e-mails om dagen. Selvom du ikke er ’bulk sender’, er det alligevel vores anbefaling at følge de nye retningslinjer, der er trådt i kraft i februar 2024.

 

 

 

Hvad gør jeg så nu?

1. Verificer dit afsender-domæne

Det første og vigtigste, du skal gøre, er at gen-verificere din afsender e-mail. Som afsender skal der opsættes såkaldte SPF, DKIM og DMARC records på dit domæne. De sikrer, at du har ret til at sende mails fra den e-mailadresse, du bruger.

SPF og DKIM har været brugt i mange år. Det nye i forhold til Gmail er, at de nu også kræver DMARC.

Det er et mere teknisk tiltag, som kan kræve hjælp fra dem, som hoster dit domæne.

 

2. Det skal være nemt at afmelde e-mails

Det næste punkt har du forhåbentlig allerede styr på. Det er nemlig ikke blot et krav fra Google og Yahoo, men også fremhævet i Markedsføringslovens § 10, stk. 1:

”Den erhvervsdrivende skal give mulighed for let og gebyrfrit at tilbagekalde samtykket.”

Det er et krav, at alle dine e-mails indeholder et nemt og tydeligt afmeldingslink. Det kan eksempelvis være i bunden af din e-mailskabelon.

Det nye er, at ’bulk e-mails’ skal kunne afmeldes med ét enkelt klik. Her er du heldig, for det er de fleste e-mailplatforme som eksempelvis Mailchimp allerede sat op til at kunne automatisk.

 

3. Skriv og send relevante e-mails

Sidst – men bestemt ikke mindst – sætter Google igen fokus på at holde din spamrate lav. Det er desværre ikke her, at Google er særlig konkrete. Men dykker vi ned i Googles generelle guidelines for e-mailafsendere, skriver de, at du bør sigte efter en spamrate under 0,10 % og i hvert fald arbejde for ikke at komme over 0,30 %.

Din spamrate er nøglen til, hvor relevante modtagerne finder dine e-mails.

 

Vores anbefalinger til mere relevant indhold

  • Brug list cleaning til at fjerne inaktive modtagere.
  • Pas på med for mange konkurrencer som leadgenerering. Det er sjældent de mest engagerede modtagere, du får på listen.
  • Vær tydelig og ærlig i din kommunikation – både ved tilmelding og løbende i dine emnefelter.
  • Brug segmentering og giv eventuelt modtagerne mulighed for selv at deltage i segmentering ved eksempelvis at kunne vælge interesseområder.

 

Vil du have tjekket din e-mail marketing igennem? Kontakt din faste konsulent eller Senior Digital Marketingkonsulent Christina Løvfall på ch@vestjyskmarketing.dk.