Udgivet: 23. oktober 2023
I takt med at vores online tilstedeværelse vokser, gør svindlernes kreativitet og snedighed det også. En af de mest udbredte svindelmetoder er forsøg på at udgive sig for at være troværdige organisationer eller platforme som Meta, også kendt som Facebook.
Det er derfor vigtigt, at du kan kende forskel på en ægte og en falsk besked fra Meta.
Her er fire simple metoder til at bekræfte, om en besked er troværdig.
1. Meta starter ikke en Messenger chat
Mange virksomheder modtager beskeder fra profiler, der udgiver sig for at være Meta. Profilerne forsøger at lokke loginoplysninger ud af dig, ved at skabe frygt og presse dig med begrænset reaktionstid. De kan fx påstå, at din virksomhedsprofil har overtrådt Metas rettigheder, og bliver spærret.
Men du kan være helt sikker på, at Meta aldrig kontakter dig i Messenger.
2. Meta er altid verificeret
Når du modtager en besked, fra en der udgiver sig for at være Meta, skal du kigge efter det blå verifikationsmærke i forlængelse af navnet – en lille blå cirkel med et hvidt flueben indeni. Mærket indikerer, at det er Meta, du skriver med.
3. Der vil altid være officielle beskeder i en Messenger chat med Meta
Når du chatter med Meta, vil der altid komme officielle beskeder op, som bekræfter forskellige trin i chatten. Beskederne er en integreret del af Meta's chatfunktionalitet. Anvend dem som et ekstra sikkerhedslag for, at det er Meta, du er i kontakt med.
Eksempler på officielle beskeder kan være; 'Lea has entered the conversation' og 'the chat session has ended'.
Skulle du nogensinde befinde dig i en chat, hvor disse beskeder mangler, anbefaler vi, at du straks sletter samtalen.
4. Sikrer dig, at URL’en er til at stole på
Når du modtager et link, der påstås at komme fra Facebook eller Meta, er det altid en god ide at kaste et ekstra blik på linkets struktur, før du klikker på det. Links fra Facebook eller Meta vil typisk starte med "https://www.facebook.com/xxxx”
Svindlere forsøger ofte at efterligne ægte webadresser, ved at lave små ændringer i dem. Disse forfalskede links kan føre dig til skadelige sider, hvor man forsøger at stjæle dine oplysninger eller inficere din enhed med malware.
For at beskytte din Facebook-konto, og alle de adgange og personfølsomme data den indeholder, er det vigtigt at tage nogle forholdsregler.
Tofaktorgodkendelse: Aktivering af tofaktorgodkendelse giver et ekstra lag af beskyttelse til din konto. Selv hvis nogen skulle få fat i dit kodeord, vil de stadig have brug for en engangskode – typisk sendt til din telefon – for at logge ind. Dette gør det langt sværere for uautoriserede personer at få adgang til din konto.
Vær varsom med links: Klik aldrig på links, medmindre du er helt sikker på linkets troværdighed og afsenderens identitet. Svindlere bliver mere og mere snu med deres metoder og kan efterligne beskeder fra dine venner eller officielle meddelelser fra Facebook. Hvis noget virker mistænkeligt, eller hvis du er det mindste i tvivl, er det bedre at undlade at klikke.
Hav et unikt og komplekst kodeord: Vælg et stærkt og unikt kodeord til alle dine adgange, og kombiner bogstaver, tal og specialtegn. Undgå at bruge personfølsomme oplysninger, også på familiemedlemmer, venner og bekendte.
Sørg for, at alle med adgang til din virksomhedskonto som minimum har tofaktorgodkendelse.
Undersøgelser viser, at hele 99% af alle hackerangreb kunne være undgået med tofaktorgodkendelse.
Brænder du inde med spørgsmål eller har brug for hjælp og rådgivning til din online sikkerhed, er du altid velkommen til at kontakte os på 97 32 01 08 eller info@vestjyskmarketing.dk.
Hos Vestjysk Marketing er vi din digitale partner – vi laver alt lige fra hjemmesider og webshop til online markedsføring. Siden 1998 har vi hjulpet virksomheder fra en lang række af brancher, med at udvikle stærke vækststrategier, og sikret, at markedsføringen altid er målrettet de mest effektive kanaler.