Få konkrete tips til konverteringsoptimering

Få tilsendt vores whitepaper om konverteringsoptimering
"10 årsager til at din virksomheds hjemmeside ikke skaber leads!"

Gratis konverteringstips - tryk her

Sådan bruger du zero party data i dine e-mails

Har du data om dine kunders ønsker og interesser, eller roder du stadig med ‘one-size-fits-all’ e-mails? Tiden er kommet til at hæve barren med zero party data. Læs med, og find ud af, hvordan du får dine modtagere til at hoppe om bord i din e-mail-båd frivilligt – uden at famle i blinde.

I de seneste snart mange år har vi talt enormt meget om data. Persondata, privatlivspolitik, tredjeparter mv. Når du arbejder med e-mail marketing, har du mulighed for at få data direkte fra dine modtagere. Du skal bare spørge. Er du klar til at bruge zero party data til at forbedre dine e-mailkampagner? Her er, hvordan du kan komme i gang.

Zero party vs. first party data?

Zero party data er information, som dine kunder aktivt vælger at dele med dig – i modsætning til first party data, som du indsamler fra adfærd eller købshistorik. Det giver dig en enestående mulighed for at skabe personlige og relevante e-mailkampagner, som dine kunder rent faktisk ønsker at modtage.

Zero party data er oplysninger, som kunderne bevidst giver dig. Det kan være oplysninger som:

  • Præferencer for produkter eller tjenester
  • Personlige interesser
  • Demografiske oplysninger
  • Feedback og anmeldelser
  • Besvarelser i spørgeskemaer eller quizzer

Modsat first-party data, som indsamles gennem kundens adfærd, er zero party data frivilligt delt. Det kan være mere præcist, men glem ikke de vigtige first party data, som også kan indeholde værdifuld viden om dine kunders købsmønstre, som du kan tilgodese.

Vigtigt! Brug altid dine kunders data med omtanke. Husk, at du indsamler data for at forbedre kundeoplevelsen i din butik – online eller fysisk. 

EKSEMPLER: Hvad skal du bruge zero party data til?

  1. Hvis en kunde angiver, at hun er mest interesseret i miljøvenlige produkter, kan du sikre, at hun modtager nyheder og tilbud, om certificerede produkter.
  2. En kunde, der har markeret "udendørsaktiviteter" som interesse, kan modtage e-mails med tips til friluftsudstyr eller de nyeste produkter til camping og vandring.
  3. Lad kunden vælge, hvor ofte han ønsker at modtage e-mails, eller hvilke typer indhold de er mest interesserede i, såsom tilbud, nye produkter eller blogindlæg.
  4. Hvis en kunde har angivet, at han er interesseret i en bestemt type produkt, kan du sende dem en personlig rabatkode på netop den kategori.

Vil du høre mere om zero party data og e-mail trends, som du skal holde øje med? Så tilmeld dig vores gratis webinar onsdag 16. oktober.

Tilmeld webinar

 

Sådan indsamler du zero party data til dine e-mails

  1. Quizzer og undersøgelser
    Du kan stille spørgsmål om deres yndlingsprodukter, stilarter eller ønsker til fremtidige køb. Resultaterne kan du derefter bruge til at personliggøre fremtidige kampagner.
  2. Personlige produktanbefalinger
    Giv dine kunder mulighed for at fortælle dig, hvilke produktkategorier de er mest interesserede i. Brug disse oplysninger til at sende personaliserede anbefalinger i dine e-mails.
  3. Præferencer via kontoindstillinger
    Giv dine kunder mulighed for at opdatere deres præferencer og indstillinger via deres konto på din hjemmeside. Det giver dem fleksibiliteten til altså at kunne justere, hvad de vil høre mere om.
  4. Brug feedback til at forbedre indholdet
    Zero party data handler også om at lytte. Giv dine kunder mulighed for at dele deres feedback direkte gennem e-mails, og brug deres input til at finjustere fremtidige kampagner.

Fordele ved zero party data i e-mails

Zero party data giver dig mulighed for at levere e-mailkampagner, der ikke bare er relevante, men også værdsat af dine modtagere. Ved at lytte til dine kunders præferencer kan du skabe stærkere engagement, flere konverteringer og større kundeloyalitet.

Men hvilke fordele er det egentlig, at du kan få glæde af, når du begynder at bruge zero party data?

  1. Mere præcise og personlige e-mails
    Når dine kunder aktivt deler deres præferencer og interesser med dig, kan du skræddersy dine e-mails med relevant indhold.
  2. Forbedret åbnings- og klikrate
    E-mails, der er baseret på kundens egne præferencer og valg, er mere tilbøjelige til at blive åbnet og læst.
  3. Større tillid og bedre kundeloyalitet
    Zero party data bygger på frivillig deling og har derfor tendens til at skabe større tillid.
     

Hos Vestjysk Marketing vil vi rigtig gerne hjælpe dig med at komme i gang med at indsamle zero party data til dine e-mails. Kontakt os i dag for at høre mere!

Vil du høre mere om zero party data og e-mail trends, som du skal holde øje med? Så tilmeld dig vores gratis webinar onsdag 16. oktober.

Tilmeld webinar