Hvordan holder du fast i din gode position på Google? Og hvor skal du prioritere dine kræfter? Content audit og content relaunch er svaret. Det er ikke altid nødvendigt at skabe nyt. Optimering giver også point på kontoen.
6. marts 2019. Skrevet af: Christina Løvfall
Content audit er ikke kun for dem med en blog, men også dig med en helt almindelig hjemmeside.
Med content audit laver du en inspektion af dit nuværende indhold. Formålet er at få et lidt bedre overblik at arbejde videre ud fra. Du skal identificere det indhold, som ikke performer godt nok. Du går dit eksisterende indhold igennem og undersøger følgende:
Det kan virke omfattende, men du vil elske din liste over indhold bagefter. Et regneark er rigtig godt til content audit. Det giver dig gode muligheder for at liste op. Og glem ikke dit offline indhold. Der kan være mange guldkorn, som kan genbruges eller som skaber sammenhæng.
Lyder det allerede uoverskueligt og tidskrævende? Vi hjælper gerne.
Hvor grundigt skal jeg gå til værks?
Svaret på det spørgsmål afhænger af flere ting. Hvor meget ved du allerede om jeres indhold? Også i andre afdelinger. Hvordan skal du bruge resultatet af din analyse? Skal I omlægge strategi, har du brug for det helt store overblik. Skal I ”bare optimere lidt”, kan du sagtens nøjes med et mindre udpluk.
Lad os gå videre med udgangspunkt i et mindre udpluk. Det kunne eksempelvis være jeres hjemmeside.
Vi starter i Google Analytics.
Helt konkret skal du kigge på, hvilken position du har, hvad er Click-Through-Rate (CTR) fra Google til dit site, er indholdet forældet, hvad er din afvisningsprocent, hvor meget tid tilbringer brugerne på siden og lignende nøgletal.
Trin for trin: Nøgletal i Google Analytics og Search Console
Trin for trin: Nøgletal i Screaming Frog
Content audit handler, som du måske allerede kan fornemme også rigtig meget om SEO – især hvis du har fokus på din hjemmeside – og her bliver du glad for programmet Screaming Frog, der kan downloades i en gratis version.
Herfra skal du bruge data, der fortæller om dine sidetitler, metabeskrivelser, overskrifter (H1’ere), antal eksterne links og antal ord på siden.
Skal vi se nærmere på, hvordan din virksomhed klarer sig i søgemaskinerne?
Nu har du et væld af data at arbejde med. Jeg kunne sagtens lave en skabelon, som du kan samle alle dine data i – men! Vi arbejder alle forskelligt, og når du skal overskue data i denne mængde, er det vigtigste, at det foregår på en måde, der passer til dig.
Derfor vil jeg kun dele et par simple tips ud:
Når du har været de mange data igennem, kan du med fordel opdele siderne i tre kategorier:
Grøn: Det kører meget godt.
Gul: Sider du kan forbedre.
Rød: Måske er der nogle sider, du helt skal overveje at slette. Det kan være uaktuelle blogindlæg eller informationssider, som ingen ser. Kan den information ikke kombineres med en anden side?
Det er ikke altid nødvendigt at markere hele linjen. Måske har du blot brug for at markerer et enkelt nøgletal eller to.
Når du har lavet en grundig content audit, er du klar til det, der i fagsprog kaldes content relauch. Nu kommer forbedringerne på bordet.
Brug din analyse til at finde det rigtige sted at starte. For der er tusindvis af ting, du kan gå i gang med. Men det er der jo ingen af os, der virkelig har tid til – Så prioriter din tid. Start der, hvor det står værst til.
Mange tiltag har du sikkert allerede arbejdet med og optimeret på, men uden at tænke på det som en samlet indsats. Herunder får du lidt hjælp til, hvor du kan optimere.
Vi påtager os gerne opgaven med at tygge de mange data igennem. Du skal blot fortælles os, hvis du ønsker særlige fokusområder, og så klarer vi resten. Når vi har analyseret indholdet på din hjemmeside, får du vores konklusion og forslag til optimering.