Skrevet af Mette Bæk den 7. januar 2019
Search Engine Optimization, eller SEO som det bliver kaldt i hverdagstale, fokuserer på at gøre hjemmesider og webshops så synlige på søgemaskiner som muligt. Vi kender alle sammen Google, men også Bing og Yahoo er søgemaskiner, hvor din webshop kan blive fundet.
Alle søgemaskiner rangerer hjemmesider og webshops baseret på hvor relevant søgemaskinen mener de er, i forhold til, hvad brugeren har søgt efter. Jo mere relevant søgemaskinen vurderer din side, desto bedre rangerer du – hvilket resulterer i mere trafik til din side.
Fordelen ved denne trafik er, at den er gratis. I modsætning til Google Ads annoncering er der ingen betaling involveret i trafikken, du får fra søgemaskiner.
SEO er en kompleks disciplin, som består af flere områder: teknisk SEO, on-page SEO og off-page SEO. Som du nok kan fornemme af titlerne, så dækker de tre slags optimeringer meget forskellige områder. Derfor nytter det ikke noget kun at fokusere på ét område, da det kun kan rykke dig et vist stykke.
Hvis det er dit mål at rangere højere i søgemaskinerne, skal du arbejde med alle tre SEO-områder.
Som du nok kan fornemme på navnet, så er teknisk SEO ret teknisk. Hvis du ikke selv er ferm til kodning, er du sandsynligvis nødt til at alliere dig med en udvikler, fordi teknisk SEO udføres i kodningen af din side.
Teknisk SEO ligger fundamentet for resten af din SEO. Hvis du ikke har styr på den tekniske SEO på din webshop, så kan det have seriøse konsekvenser for din placering i søgemaskinerne. Værst af alle, så bliver du slet ikke vist i søgeresultaterne.
Der er heldigvis mange forskellige områder du kan begynde at arbejde på indenfor teknisk SEO. Du får nogle eksempler på dem her:
Mobilvenlighed er et udtryk for, hvor godt en hjemmeside eller webshop fungerer på mobiltelefoner. Der kommer større og større fokus på mobilerne. Allerede nu er mobilvenligheden et fokuspunkt for søgemaskinerne, når de skal vurdere din rangering. Det vil sige, at hvis du ikke har en webshop, som er hurtig og let at navigere rundt på ved mobilbrug, så bør du overveje at få en.
I en nær fremtid vil søgemaskinerne kun fokusere på mobilversionen af en side, når den bedømmes.
Vi bliver mere og mere utålmodige, når vi bevæger os rundt på internettet. Hvis en side er lidt for længe om at loade, så springer vi tilbage til vores søgning og finder en anden. Derfor er din sides hastighed ekstrem vigtig, når det kommer til SEO. Søgemaskinerne vil straffe dig for en langsom hastighed og de bounces som det medfører.
Der er mange ting, som kan gøres for at optimere hastigheden. Fx kan du komprimere dine HTML-filer, CSS-filer og scripts. Igen er vi inde på et område, hvor du ofte skal have en udvikler til at gøre det for dig.
Ved hastighedsoptimering er der et område, som du let selv kan optimere. Hvis du har mange store billeder på din webshop, kan du med fordel komprimere dem. Det behøver du ikke en udvikler til. Der findes et simpelt værktøj til at komprimere dine billeder, læs mere om hvordan du gør her.
Når du har fået styr på den tekniske SEO på din webshop, kan du forsætte arbejdet med On-page SEO. Arbejdet foregår på din side og er langtfra så teknisk som teknisk SEO. Med on-page SEO er arbejdet fokuseret på dine sidetitler, metabeskrivelser, overskrifter etc.
Du kan med fordel basere dit on-page SEO arbejde på en søgeordsanalyse.
Her gælder det både om at finde mange forskellige ord – det kan være, at der er nogle ord, som du ikke bruger, men din målgruppe benytter sig af dem.
Derudover handler det om at finde ud af, hvor ”gode” dine søgeord er. Google har et værktøj (søgeordsplanlægning), hvor kan du skrive dit søgeord og finde ud af hvor mange søgninger, det har om måneden.
Når du har styr på dine mulige søgeord, kan du begynde at arbejde med on-page SEO.
Det første element, du skal arbejde med ved on-page SEO, er din sidetitel. Det gør du i dit cms-system, som regel samme sted, som du opsætter siden.
Når dine brugere besøger din webshop står din sidetitel oppe i fanen i browseren, derudover bliver den også vist i søgeresultaterne sammen med metabeskrivelsen. Det er vigtigt, at alle dine sider har unikke sidetitler. For sidetitlen er et af de elementer, som søgemaskinerne vægter højest, når den skal vurdere rangering.
I de fleste cms-systemer skriver du din sidetitel og din metabeskrivelse det samme sted. Derfor er det praktisk at skrive dem på samme tid. Især da du så kan matche dem til hinanden. Fordi de bliver vist sammen i søgeresultaterne, bør de passe sammen.
Din metabeskrivelse har ikke lige så stor betydning som sidetitlen, når det kommer til rangeringen hos søgemaskinerne, men den spiller stadig en rolle. Desuden kan en godt-skrevet metabeskrivelse give brugerne lyst til at klikke på dit søgeresultat.
Derfor er det vigtigt, at du skriver en god og tillokkende tekst til dine metabeskrivelser. Det kan være lige dét, som brugerne har brug for, for at klikke sig ind på din webshop.
Alle sider på din webshop bør have en overskrift (også kaldet en H1’er). Derudover bør de alle have en unik overskrift. Dette kan være en udfordring, hvis din webshop har mange ens produkter, som minder om hinanden. Her er du nødt til at være kreativ og enten trække beskrivende tillægsord eller produktets beskrivelse med ind i overskriften. Men begræns dig selv – hold din overskrift til én linje.
Der bør være en klar rød tråd mellem din sidetitel, metabeskrivelse og overskrift. Ellers risikerer du, at brugere forlader din side med det samme igen. Fx hvis jeg læser en sidetitel og en metabeskrivelse, som omhandler en blender, bliver jeg forvirret og skuffet, hvis jeg bliver ledt ind på en side med kaffemaskiner. Din sidetitel og metabeskrivelse skal matche din overskrift samt sidens indhold.
Når al din on-page SEO er kommet på plads, bør du tage skridtet videre og begynde at arbejde med off-page SEO. Off-page SEO omhandler alt arbejdet, som foregår uden for din webshop, men som stadig påvirker dens rangering. Denne disciplin kaldes også for linkbuilding.
Når søgemaskiner skal vurdere hvilke hjemmesider og webshops, der skal ligge øverst, kigger de bl.a. på linkværdien. Jo flere og bedre links som leder ind til din webshop desto bedre.
Når en hjemmeside giver et link til en anden side, er det ligesom at give en anmeldelse. Det betyder, at man mener, at indholdet på den respektive side er så godt, at man gerne vil sende andre derover. Derfor er links meget værdifulde for din webshop.
Der er mange måder at få links på, men det er et meget omfangsrigt arbejde. Nogle links er nemmere at få, såsom fra samarbejdspartnere eller leverandører. Andre er sværere: sponsorater, artikler, undersøgelser eller PR.
Det er alt for omfangsrigt at arbejde med SEO på alle dine sider. Du bør derfor fokusere dit arbejde til nogle specifikke søgeord og sider.
Fx kan du have et søgeord, som er relevant for flere af dine sider og produkter. Du kan ikke bruge det søgeord på dem alle, for så ender du med, udover at konkurrere mod dine konkurrenter, også med at konkurrere mod dig selv om rangering i søgeresultaterne.
Jeg vil anbefale dig, så vidt muligt at fokusere dit SEO arbejde til dine kategorisider, da kategorisider oftest leder videre til dine andre produkter.
For at blive ved køkkenmaskine-eksemplet: Hvis du fokuserer dit SEO-arbejde med kaffemaskiner til én produktside, så kan det sagtens være, at du får en masse brugere ind og kigge på den kaffemaskine. Men du har måske 25 andre kaffemaskiner, de ligeså godt kunne være interesseret i.
Hvis du fokuserer dit SEO-arbejde til dine produktsider, mister du muligheden for at lede dine brugere ind på dine andre sider. Hvis du til gengæld fokuserer dit SEO-arbejde på dine kategorisider, giver du dine mulige kunder rig mulighed for at se alle dine produkter.
Hvis du er interesseret i at arbejde med SEO, kan du med fordel deltage i vores kurser om enten basis SEO eller avanceret SEO. Derudover er du mere end velkommen til at kontakte os på 9732 0108, hvis du har brug for sparring omkring SEO arbejdet på din webshop.