Skrevet af Bilal Yasin 26. november 2018
Inden du går i gang med at oprette en kampagne på Facebook, er det vigtigt, at du vurderer, hvad du egentlig ønsker at opnå med din Facebook kampagne, eller målsætning, som Facebook også kalder det.
Det er rigtig vigtigt, at du vælger den rigtige målsætning, da det har enorm stor indflydelse på, hvordan kampagnen præsterer og ligeledes hvilke annoncetyper, du har mulighed for at benytte. Derfor har jeg skrevet denne guide, så du kan for et bedre indblik i de forskellige kampagnetyper og målsætninger på Facebook- og naturligvis også de forskellige annoncetyper.
Hvad skal brugerne foretage sig, når de bliver ramt af dine annoncer? Det er lige netop, hvad Facebook målsætning handler om. Det kan f.eks. være klik på link, synes godt om side, udfyldelse af en formular osv.
Når du vælger en målsætning, vil Facebooks algoritme vise dine annoncer over for mennesker, som er tilbøjelige til at opnå den valgte målsætning.
Vælger du f.eks. `konvertering´ som målsætning, vil algoritmen vise din kampagne til personer, der er tilbøjelige til at foretage den valgte konvertering. Vælger man alle placeringer og tidspunkter, vil kampagnen blive vist på de tidspunkter, som Facebook mener der størst mulig chance for at opnå konverteringer.
Med andre ord har din målsætning enorm indflydelse på, hvem du rammer.
Vælger du 'kendskab til brand' som målsætning, når du ud til personer, som er tilbøjelige til give dine annoncer en eller anden form for opmærksomhed.
I din rapport kan du løbende se hvor mange, der estimeres til at kunne genkalde annoncen i mindst to dage. Estimatet laves ud fra, hvor lang tid målgruppen bruger på annoncen, i forhold til hvor lang tid, de plejer at bruge på andet indhold i deres nyhedsfeed.
Hvornår anvendes målsætningen?
Målsætningen er relevant at bruge, når man ønsker et øget kendskab til en virksomhed, brand, kollektion eller produkt.
Med rækkevidde som målsætning når du ud til så mange personer som muligt – inden for budgettet selvfølgelig.
Vælger du denne målsætning, skal du være opmærksom på, at Facebook ikke nødvendigvis viser din annonce til dem, som har en tendens til at klikke på den eller til dem, som nemt kan genkende din annonce.
Hvornår anvendes målsætningen?
Målsætningen kan være meget essentiel, hvis du ønsker at markedsføre dig i lokalområdet. Det kunne f.eks. være i forbindelse med åbent hus eller et særtilbud.
Vælger du trafik som målsætning, rammer du dem, som med størst sandsynlighed klikker på annoncen, hvilket oftes vil være til en landingside på en hjemmeside. Det kan dog også være Facebook Canvas, også kendt som fuldskærmsoplevelse.
Hvornår anvendes målsætningen?
Trafik målsætningen er relevant, når di ønsker at skabe en masse trafik til hjemmeside eller canvas, men du ikke nødvendigvis har et ønske om, at de skal foretage en specifik handling (konvertering).
Med denne målsætning når du ud til personer, der er mest tilbøjelige til at engagere sig i indholdet på Facebook. F.eks. synes godt om, dele eller kommentere på et opslag eller en annonce.
Når du anvender `boost´-funktionen på et organisk opslag, er det som regel denne målsætning, din kampagne bruger.
Hvornår er interaktion relevant at bruge?
Målsætningen kan være relevant at anvende, når du ønsker at opnå en højere social interaktion. Det kan f.eks. være i forbindelse med en Facebook konkurrence, eller hvis du ønsker at booste en begivenhed.
Vælger du installation af app som målsætning når du ud til personer, der er mest tilbøjelige til at downloade din app.
Når brugeren klikker på annoncen, sendes vedkommende videre til iTunes, App store eller Google Play, hvor man kan downloade appen.
Hvornår anvendes målsætningen?
Målsætning er god at bruge, når du skal øge kendskabet til din app. Målsætningen bør anvendes når du ønsker at gøre det nemt for din målgruppe at downloade din app, da det kan gøres med meget få kliks.
Når du vælger målsætningen `videovisninger´, når du ud til dem i din målgruppe, som er tilbøjelige til at se +10 sekunder af din video.
Hvornår anvendes målsætningen?
Hvis du har en video, som formår at inddrage brugere i en oplevelse omkring dit brand eller produkt – og du ønsker at få flest mulige til at se den – vil denne målsætning være oplagt. Hvis du vil bruge en video til at få folk over på dit website eller købe noget i din webshop, bør du anvende hhv. `trafik´ eller `konvertering´ i stedet – og så bare anvende videoen i annoncen.
Når du vælger målsætningen `leadgenerering´, når du ud til dem i din målgruppe, der er tilbøjelige til at udfylde en formular på Facebook med deres oplysninger.
Med målsætningen kan du lave såkaldte leadannoncer, hvor en formular åbner sig inde i Facebooks univers, når der klikkes på dem. Oplysninger såsom navn og e-mail adresse er allerede forudfyldt af Facebook, så brugeren typisk blot skal klikke på “Indsend” for at sende dig oplysningerne. Du kan bruge et tredjepartsprogram som Zapier til at overføre leadsene fra Facebook til dit nyhedsbrev i realtid og automatisk.
Hvornår anvendes målsætningen?
Målsætningen (med den tilhørende annonceform) er oplagt til at skaffe leads, herunder nyhedsbrevsmodtagere, ansøgere eller kundeemner. Det er et godt og effektivt alternativ til at lede brugere over til en formular på en hjemmeside, som indlæses langsomt sammenlignet med den hurtige leadformular i Facebook.
Vælger du `beskeder´ som målsætning når du ud til dem i din målgruppe, som vil være tilbøjelige til at starte en samtale med din Facebookside via Messenger.
Hvornår anvendes målsætningen?
Målsætningen er oplagt, hvis dit mål er at komme i kontakt med relevante mennesker. Typisk målrettes annoncerne mod personer, som har vist interesse for et produkt eller en service ved at besøge en hjemmeside, frem for at de målrettes mod en bredere målgruppe.
Falder dit valg på valg på `konvertering´ som målsætning, kan du forvente, at du når du ud til dem i din målgruppe, som vil være tilbøjelige til at foretage en bestemt handling på dit website (f.eks. køb).
For at anvende denne målsætning, skal du have Facebook Pixel installeret på dit website – og der skal tilknyttes unikke hændelseskoder til den handling, du ønsker at opnå i forbindelse med din kampagne.
Læs vores blogindlæg om retargeting og Facebook Pixel opsætning
Facebook har defineret en række standardhændelser, men du kan også oprette dine egne hændelser og optimere til disse.
Følgende standardhændelser (konverteringer) er tilgængelige:
For at optimere og måle bedre, kan man tilføje en række parametre i koden til ovenstående hændelser.
Hvornår anvendes målsætningen?
Målsætningen anvendes, når du ikke blot vil have trafik til dit website, men vil have de besøgende til at foretage en bestemt handling – f.eks. køb. Mange webshops anvender `Trafik´ som målsætning, selvom de i virkeligheden vil have køb (Konvertering) – og det er ikke optimalt, da Facebook jo så køber visninger ind hos personer, som blot er tilbøjelige til at klikke på links men ikke nødvendigvis til at købe.
Bemærk! Der skal være nok data (mindst 15-25 ugentlige konverteringer pr. annoncesæt) for at Facebook kan optimere konverteringskampagner optimalt. Så hvis du har en mindre webshop og et lille annoncebudget, bør du starte med at vælge de blødere konverteringer som f.eks. ViewContent eller AddToCart, frem for den hårdere konvertering, `Køb´. Det er stadig bedre at optimere til trafik.
Vælger du målsætningen `Salg fra produktkatalog´, når du ud til personer, som er tilbøjelige til at købe produkter fra udvalget på din webshop.
Med udgangspunkt i data fra din Facebook Pixel, som beskrives under målsætningen `Konvertering´, kan Facebook selv regne ud, hvilke produkter den enkelte bruger vil være tilbøjelig til at købe på shoppen – og dermed vises disse automatisk i annoncerne.
Hvornår anvendes målsætningen?
Målsætningen er primært relevant for webshops og anvendes typisk til at opsætte dynamisk remarketing, hvor webshoppens besøgende bliver eksponeret på Facebook og Instagram for de produkter, de har set på shoppen – eller andre, der kunne være interessante baseret på Facebooks data og opsætningen. Målsætningen kan dog også anvendes til at markedsføre produkter fra et bestemt katalog til bredere målgrupper.
Hvis du vælger `forretningsbesøg´ som målsætning, når du ud til personer, som er i nærheden af dine fysiske forretningsplaceringer og vil være tilbøjelige til at besøge dem. Sidstnævnte arbejder Facebook på at realisere ved at indsamle data.
Målsætningen kan desværre i øjeblikket ikke anvendes, hvis du vil markedsføre én lokation, men den er oplagt til virksomheder med flere lokationer – f.eks. en kæde af forretninger, hvor de enkelte forretninger har en Facebookside hver, som er tilknyttet en hovedside for kæden.
Hvornår anvendes målsætningen?
Målsætningen anvendes typisk af forretningskæder, som styrer annonceringen centralt. De tilhørende annoncer er dynamiske, så de vil altid lede folk hen til den forretning i kæden, som er tættest på brugerens placering – uden at annoncøren skal oprette en ny annonce til hver lokation. Målsætningen kan ikke anvendes af webshops – kun fysiske forretninger med flere lokationer.
Skal du have hjælp til at vælge den rigtige målsætning eller sætte en Facebook-kampagne op? Så tøv endelig ikke med at sende en e-mail: ole@vestjyskmarketing.dk eller ringe på 69 14 86 50