Vestjylland Forsikring
Samarbejdet mellem Vestjylland Forsikring og Vestjysk Marketing blev fornyet med en lidt anderledes opgave i forbindelse med lanceringen af forsikringsselskabets nye hjemmeside. Vestjysk Marketing skulle være de friske øjne, der i samarbejde med Vestjylland Forsikring skulle omsætte en ny kommunikationsstrategi til virkelighed.
I foråret 2019 skete der digitale ændringer hos Vestjylland Forsikring. Hjemmesiden fik nyt look samt indhold og selskabet lancerede en app hvor kunderne nemt og hurtigt kan tjekke deres forsikringer, anmelde skader og få gode råd.
Den nye hjemmeside blev skabt af Vestjysk Marketing, og de to vestjyske virksomheder havde tæt kontakt hen over året og i årets første måneder. Resultatet blev også derefter. For godt samarbejde og engagement virker altid.
Se hele Vestjylland Forsikrings nye hjemmeside
"Vi har ramt en hjemmeside, der er troværdig, i øjenhøjde og brugervenlig. Det er blevet et godt resultat. Samtidig oplevede vi en rigtig god proces undervejs. Vestjysk Marketing har styret processen og været proaktive hele vejen igennem. De har været lydhør over for vores ønsker, hvilket har været vigtigt."
ET SÆT FRISKE ØJNE
Når en ny hjemmeside skal stables på benene, er der altid mange opgaver: Valg af CMS-system, design og udvikling af nye funktioner er blandt de mest almindelige. I projektet med Vestjylland Forsikrings nye hjemmeside kom endnu en post til at fylde. Vestjysk Marketing skulle med nye, friske øjne leverer alt tekstindhold. Det vil sige, at alle tekster skulle skrives med de rigtige fakta og den rette tone of voice.
- Det er nok den største ændring af dem alle, vores nye tone of voice. Den har fået en overhaling. Vi havde et ønske om at tale forståeligt og i øjenhøjde med kunderne. Det blev vi udfordret på af Vestjysk Marketing, forklarer Mette Høghøj Nielsen og fortsætter:
- Det var en fin proces for os. Det blev gjort meget konkret med gode, detaljerede snakke helt ned til, hvilke ord vi gerne ville bruge og hvilke, vi absolut skulle undgå. Det er også efterfølgende blevet en god platform for en sund diskussion om, hvor vi er, og hvor vi vil hen i Vestjylland Forsikring rent sprogligt.
Det var en opgave, som krævede tillid fra forsikringsselskabets side:
- Jeg skal gerne indrømme, at vi var lidt spændte på, hvordan det skulle blive, når det blev lagt ud til andre, men da vi modtog første udkast, ramte det allerede rigtig godt. Vi havde armene oppe over hovedet og tænkte ”Fedt! Det skal nok blive godt”, lyder det fra Mette Høghøj Nielsen.
Opgaven blev i høj grad løst i fællesskab og med god dialog. Det handlede om at finde balancen mellem det nye, lette sprog og den faglige korrekthed, som Mette Høghøj Nielsen forklarer:
- Det var en stor tekstopgave, og vi havde brug for ekstern assistance. Vi er vant til at bruge alle fagtermerne, men der skulle også noget andet til. Det kom der, og så kom alle tekster naturligvis igennem vores eget filter igen for at sikre fagligheden og det juridiske. Det går helt i tråd med vores ønskede ændring af vores kommunikationsstrategi.
Hos Vestjylland Forsikring er hjemmesiden stadig ny og har endnu rigtig mange nye besøgende til gode, men allerede efter kort tid er positiv respons begyndt at tikke ind:
- En del har sagt, at det er et befriende og forståeligt sprog. Det gælder både for vores app og nye hjemmeside, der blev lanceret næsten samtidig.
Hos Vestjysk Marketing hjælper vi gerne med at få teksterne til at spille.
NY DESIGNLINJE SATTE SKUB I PROJEKTET
Projektet med Vestjylland Forsikrings nye hjemmeside havde været længe undervejs, før lanceringen endelig kunne finde sted. Alt skulle spille og detaljerne skulle på plads – faktisk allerede inden arbejdet med selve hjemmesiden kunne gå i gang:
- Det var under opsejling et stykke tid, men blev så kickstartet af, at vi fik opdateret vores designlinje. For hjemmesiden skulle afspejle det nye design og vores nye apps layout. Den gamle hjemmeside var et godt stykke fra, og vi ville gerne have et mere enkelt udtryk. Det skulle være mere nutidigt, fortæller Mette Høghøj Nielsen og uddyber:
- Vores hjemmeside skulle både med indhold og udtryk afspejle vores kunders hverdag. Vi ville gerne vise gennemsigtighed og nærhed i stilen.
I efteråret kom der så skub i projektet. Der var kommet styr på forskellige praktiske ting:
- Hjemmesideprojektet blev holdt lidt tilbage for at få designet i appen og hjemmesiden til at matche. Og da nogle andre fik opgaven med at udvikle vores app, krævede det tid og koordinering. Så vi har været glade for, at Vestjysk Marketing var klar på at stå standby, indtil vi sagde ’go’ – og så rykkede de på det, siger Mette Høghøj Nielsen og tilføjer:
- Herefter oplevede vi en proces med god projektstyring. Vestjysk Marketing var gode til at følge op og få det bedste ud af os. De kørte det meste af processen, men med opfølgende møder – en del lige op til live – kunne vi sidde overfor hinanden og lægge en plan sammen.
Vil du vide mere om mulighederne med dit design?
MANGE GODE INDSATSER GAV TIL SAMMEN DET RIGTIGE RESULTAT
Designet og teksten var vigtige, men også andre parametre gav grobund for et succesfuldt resultat. Mette Høghøj Nielsen nævner tre andre punkter, der gjorde noget rigtig godt for resultat og proces. Den første er det klare fokus på brugervenlighed:
- Det skal være hurtigt og nemt for kunderne at finde det, de har brug for. Det er rigtig vigtigt for os. Samtidig er vi glade for at hjemmesiden er blevet så målrettet mod enten eksisterende eller potentielle kunder. På den måde ser de altid relevant indhold. Her har Vestjysk Marketing leveret stor værdi, fortæller hun.
Et eksempel på, hvor nemt det er blevet, er pressesiden. Mette Høghøj Nielsen fortæller, at det er blevet meget nemmere for sponsorer og samarbejdspartnere selv at hente logoer. Det kan virke som en bagatel, men giver mere overskud til andre opgaver i marketingsafdelingens hverdag.
Det næste punkt handler om Trustpilot, en gratis og åben platform til anmeldelser af virksomheder. Platformen er blevet et sted, hvor forbrugerne kan komme i kontakt med virksomheder og give deres feedback – både ros og konstruktive forslag:
- Vi har valgt at få Trustpilot på forsiden for at vise gennemsigtighed. Her vises alle anmeldelser – ikke kun dem med fem stjerner. Vi er klar til at stå på mål for, hvem vi er, og hvad vi gør. Her fungerer Trustpilot som en rigtig fin løsning. Det er vigtigt for os at have en god dialog med kunderne. De skal nemt kunne komme i kontakt med os eller finde deres lokale assurandør. Det er blevet nemt og lækkert.
Et afgørende element for at skabe bedre muligheder for kontakt og dialog er assurandørkortet med søgefunktion og visuel præsentation.
- Anders (Abrahamsen, red.) greb idéen om kortet fra et meget tidligt møde i processen og fik det til at ske. Det var vigtigt for os at vise assurandørerne og Vestjylland Forsikrings geografiske område – og det blev til det interaktive kort, som vi er glade for.
Drømmer du også om ny hjemmeside?
HVEM ER VESTJYLLAND FORSIKRING?
Det mindre forsikringsselskab Vestjylland Forsikring koncentrerer sig om deres kunder i midt- og vestjylland, og de gør dette med kundekontakt i højsædet. Med mulighed for forsikringer til både erhverv og private, er det rigeligt at vælge imellem.
Vi er klar til at lave jeres nye hjemmeside